Ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm önerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AYSUN İPEKOĞLU

Danışman: MİNE AKTAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik sundukları çözüm önerileri ve bu çözüm önerilerini etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Bu araştırma nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma Ankara ili, Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı ortaokullarda, 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında görev yapan 129 matematik öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel ve nitel verileri 6 sorudan oluşan, gerekli uzman görüşü alınarak geçerlik ve güvenirlik incelemesi yapılan ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kavram Yanılgıları Çözüm Anketi (KYÇA)'nden elde edilmiştir. Öğretmenlerin Kavram Yanılgıları Çözüm Anketi (KYÇA)' de sundukları çözüm önerileri puanlandırılarak elde edilen nicel veriler SPSS 20.00 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada nicel verileri test etmek için Mann- Whitney U ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Nicel verilerin analiz sonuçlarına göre ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ürettikleri çözüm miktarlarında cinsiyet, öğrenim durumu, lisans akademik başarı düzeyi, mesleki kıdem, meslektaşlarla vii iletişim, eğitim yaklaşımı ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı bir fark gözlenmemiştir (p>0.05). Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik sundukları çözüm önerileri öğretim bilgisi, öğretim için teknoloji bilgisi, öğrenci bilgisi ve diğer olmak üzere dört temada ele alınmıştır. Öğretmenlerin bu temalar altında kritik noktaları vurgulama, matematiksel şekil ve modelleme, konu tekrarı, somut öğretim materyali, kavram yanılgılarına hitap etmek vb. gibi çeşitli çözüm önerileri sundukları görülmüştür. Bu sonuçlardan yola çıkarak kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik farklı araştırmaların yapılması önerilmiştir.