Türkiye'de Alman Dili İle İlgili Bölümlerde Öğrenim Görmekte Olan Öğrencilerin Almanca Konuşma Kaygısı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Alman Dili Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYGÜL ŞAHİN TOPTAŞ

Danışman: Muhammet Koçak

Özet:

Yabancı dil konuşmak birçok insan için olduğu gibi bu alanda öğrenim gören kişiler için de problem oluşturmaktadır. Buna sebep olan en büyük problemlerden birinin de kaygı olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın öncelikli amacı Türkiye’de Alman dili ile ilgili bölümlerde aktif bir şekilde öğrenim görmekte olan öğrencilerin Almanca konuşma kaygılarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Çalışmanın bir diğer amacı ise geliştirilen ölçek ile öğrencilerin Almanca konuşma kaygılarını ölçmek ve öğrencilerin Almanca konuşma kaygılarını yordayan etmenleri tespit etmektir. Öğrencilerin Almanca konuşma kaygısını ölçmeye yönelik üç boyutlu (fiziksel, duyuşsal, davranışsal) 26 maddelik Almanca Konuşma Kaygısı Ölçeği geliştirilmiştir. Çalışmaya Türkiye’de çeşitli üniversitelerde Almanca Öğretmenliği ve Alman Dili ve Edebiyatı programlarında aktif bir şekilde öğrenim gören toplam 792 öğrenci katılmıştır. İlk örneklem grubundan toplanan verilerle Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmış, buradan elde edilen verilerin doğruluğunu test etmek amacıyla ikinci örneklem grubunda Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin 26 maddelik 3 faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Geçerliği ortaya konan ölçeğin güvenirlik analizi için Cronbach Alfa (α) iç tutarlık katsayısı ve Mcdonald’s Omega (ω) katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısının 0.97; her bir alt faktöre ait Cronbach Alfa ve Mcdonalds’s Omega güvenirlik katsayılarının ise 0.80’in üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda ölçeğin güvenirliğinin oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Yapılan analizler sonucunda geçerli ve güvenilir bir Almanca Konuşma Kaygısı Ölçeği elde edilmiştir. Araştırmanın bir diğer amacına yönelik öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve Almanya’da bulunma süresi değişkenlerine göre Almanca konuşma kaygı durumlarını belirlemek amacıyla İlişkisiz T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin Almanca konuşma kaygılarının ortalama düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin Almanca konuşma kaygılarının cinsiyet, yaş ve Almanya’da bulunla sürelerine göre anlamlı bir şekilde değiştiği; sınıf düzeyine göre ise anlamlı bir şekilde değişmediği tespit edilmiştir. Öğencilerin Almanca konuşma kaygılarının alt boyutlarından en çok duyuşsal boyutta, sonra fizyolojik boyutta, en az ise davranışsal boyutta kaygı yaşadıkları sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Kaygı, yabancı dil kaygısı, yabancı dil konuşma kaygısı, Almanca konuşma kaygısı, kaygı ölçeği.