Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Desen Uygulamaları ile Benlik Saygısı, Sanat Benlik Kavramı ve Yaratıcılık Değişkenleriyle İlişkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Uğur Yıldız

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin desen uygulamaları ile benlik saygısı, sanat benlik kavramları ve yaratıcılıkları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Bunun yanı sıra değişkenler ile öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişkinin de incelenmesidir. Bu araştırma korelasyonel bir araştırmadır. Çalışmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kırşehir ilinin merkezinde bulunan liselerde dokuzuncu sınıf düzeyinde öğrenim gören 1023 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemi ise 2017-2018 eğitim öğretim yılında dokuzuncu sınıf düzeyinde öğrenim gören 341 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; desen uygulaması ölçme aracı, Torrance Yaratıcı Düşünce Testi Sözel A (TYDT), Rosenberg Benlik Algısı Ölçeği (RBA), Sanat Benlik Kavramı Ölçeği (SBKÖ) ve sosyo-demografik formları kullanılmıştır. Veriler SPSS-21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin desen uygulama becerileri ile benlik saygısı ölçeğinin hayalperestlik alt boyutunda, sanat benlik kavramlarında ve yaratıcılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan regresyon analiz sonucuna göre öğrencilerin desen uygulama becerileri üzerinde yaratıcılığın ve sanat benlik kavramının (yaratıcılıktan daha etkili olarak) etkili olduğu, benlik saygısının ise herhangi bir anlamlı etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine göre (cinsiyet, harçlık yeterliliği, ailenin Görsel Sanatlar ödevlerine yardımcı olması, Görsel Sanatlarla ilgili kursa gitme, ailenin ve akrabaların sanata karşı ilgisi vb.) desen uygulamaları, benlik saygısı, sanat benlik kavramı ve yaratıcılıkları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Okullara yerleşme puanlarına göre orta düzeyde akademik başarıya sahip olan öğrencilerin, akademik düzeyleri yüksek ve düşük olan öğrencilerden daha yaratıcı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.