Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin kişilik tipleri ile bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ RIZA TANGAL

Danışman: Zehni Koç

Özet:

Bu çalışmada Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) öğrencilerinin kişilik tipleri ile bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma ilişkisel tarama modeline göre 334 RPD öğrencisiyle yürütülmüştür. RPD öğrencilerinin sırasıyla sosyal, araştırmacı ve sanatçı kişilik tipine sahip oldukları bulunmuştur. Bölüm memnuniyeti ile en yüksek ilişkiye sahip kişilik tipi, sosyal ve geleneksel tiptir. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, mezun oldukları lise türleri ve anne eğitim düzeyleri ile kişilik tipleri arasında fark anlamlı bulunmuş, okudukları üniversite, baba eğitim düzeyi ve yaşamlarının çoğunun geçirildiği yer değişkenleri ile kişilik tipleri arasında fark anlamlı bulunmamıştır. Öğrencilerin okudukları bölümü seçme nedenleri ise, kişilik özelliklerine uygunluk, mesleğe duyulan ilgi, gelecekle ilgili amaçlarına uygun olması, üniversiteye giriş sınavında alınan puanın bu bölüme yetmesi, alanın kendini geliştirmeye olanak tanıması, mesleğe olan yetenek, iş bulma olanağının yüksekliği gibi bireysel ve sistemik etmenlerdir.

Anahtar Kelimeler : Kişilik, Bölüm Memnuniyeti, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Bölüm Seçme Nedenleri