Sanat Eğitimi Veren Kurumlardaki Öğrencilerin Sanatsal Farkındalıklarının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nagihan Uysal

Danışman: ŞENİZ AKSOY

Özet:

Bu araştırmada amaçlanan; sanat eğitimi veren kurumlardaki öğrencilerin sanatsal farkındalıklarının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Anadolu Medeniyetleri Müzesi ve koleksiyonu örnek olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin müzeyi ve koleksiyonunu ne kadar tanıdığı, müzeyi ne sıklıkla ziyaret ettiği, etkinliklerinden haberdar olma durumları, buluntuların dönemsel özellikleri ile biçimselliğini ve kullanılan malzemelerin çeşitliliğini inceleme eğilimleri araştırılmıştır. Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nin kültürel miras bilinci oluşturmada etkisinin, müzenin ulusal ve uluslararası düzeyde sanatsal etkileşime katkısının ve bu farkındalık düzeyinin öğrencilerin sanatsal çalışmalarına yansımasının tespiti araştırmaya konu olmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen 27 maddelik, beşli likert tipinde hazırlan anket, Etik Kurul tarafından verilen izinden sonra, örneklemi oluşturan Gazi Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi'nde uygulanmıştır. Uygulama 2015 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Random yöntemi ile oluşturulan tabakalı örneklem 321 kişi ile sınırlandırılmıştır. Bu üniversitelerin, sanat ve tasarım eğitimi veren, mimarlık, endüstri ürünleri tasarımı, resim-iş öğretmenliği, resim, heykel ve seramik bölümlerinde okuyan 1. ve 4. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Bu araştırmadaki nihai hedef; sanat eğitimi alan lisans seviyesindeki öğrencilerin konuya ilişkin farkındalıklarının, hazırbulunuşluk seviyelerinin, 4 yıl içerisinde nasıl bir gelişim gösterdiklerinin düzeyini belirlemektir. Verilerin analizinde SPSS 15 istatistik programı kullanılmış ve sonuçlar incelenmiştir. T testi sonucuna göre veriler değerlendirilmiş, 1. ve 4. sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir fark oluşmadığı tespit edilmiştir. Alt amaçlar sırasıyla incelenip, sonuçları açıklanmıştır. Bu bulgular ışığında, öğrencilerin Anadolu Medeniyetleri Müzesi'ne ilişkin farkındalık düzeylerinin düşük olduğu ve 4 yıllık lisans dönemi boyunca yeterli gelişim göstermediği sonucuna varılmıştır. Güzel sanatlar alanında hizmet edecek mimar, tasarımcı, ressam, resim öğretmeni, heykeltraş ve seramik sanatçısı gibi toplumda aydınlanma sağlayacak bireylerin Anadolu Uygarlıkları'na yönelik farkındalık geliştirmelerinin ülkemiz sanatına ve sanat eğitimine getireceği yenilikler tartışılmıştır. Dünya müzeleri arasında önemli yeri olan Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nin kültürel mirası tanıtmaya, çağdaş müzeciliğin gelişimine ve sanatsal üretimi arttırmaya katkısı örneklerle açıklanmıştır. Sanat eğitimi veren kurumların müzeciliğe ilişkin dersler konusunda desteklenmesi ve esaslı bir değişim olması için temel eğitimin müze bilinci oluşturma noktasında tekrar yapılandırılması, ülkemizin kültür, sanat ve eğitim politikalarının çağdaş yaklaşımlarla desteklenmesi gerektiğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.