Ingilizce Öğretmenlerinin Mesleki Kimlik Ve Uygulamalari Arasindaki Ilişki


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Feyza Nur Ekizer

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Öğretmenler öğrencilerinin ilerlemeleri üzerine o kadar odaklanır, vakit ve enerji harcarlar ki, çoğu zaman kendi performanslarını göz önünde bulundurmayı unuturlar. Bu durumda, özyansıtma öğretmenin nasıl öğrettiğinin farkına varmasına yardımcı olmak için çok değerli bir araçtır, ki bu, onu devamında daha iyi bir öğretmen yapar. Yansıtma olmadan öğretim gözleri kapalı öğretimdir etkili bilgi olmadan yapılan öğretimdir. Bu yüzden, bu çalışmanın asıl amacı Korthagen (2004) tarafından geliştirilen Soğan Modeli'nden' faydalanılarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik ve uygulamaları arasındaki ilişkiyi bulmaktır. Bu yansıtma modeli, çalışmanın asıl ilgilendiği, mesleki kimlikle ilişkilendirilmiştir çünkü modelin 6 katmanından biri kimliktir. Dıştan içe soğan modelinin katmanları Çevre, Davranış, Yetkinlik, İnanç ve Misyondur. Bu çalışma, bu katmanların İngilizce öğretmenlerinde nasıl tezahür ettiğini incelemeyi amaçlamıştır. Kendi söylemleriyle gerçek uygulamalarının örtüşüp örtüşmediği incelenmek istenmiştir. Bu çalışmada kategorileme, kodlama ve yorumlama gibi nitel veri analiz stratejileri kullanılmıştır. Çalışma Soğan Modeli (Korthagen, 2004) temelli olduğu için, Strauss ve Corbin (1990) tarafından önerilen 3 kodlama stilinin ilki kullanılmıştır. Buna, önceden belirlenmiş temalarla kodlama yapma denir. Çalışmanın temaları Soğan Modelinin katmanları (ÇEVRE, DAVRANIŞ, YETKİNLİK, İNANÇ, KİMLİK ve MİSYON) olarak önceden belirlenmiştir. Yarı-yapılandırmalı mülakat yoluyla toplanıp kaydedilen nitel veri daha sonra yazıya dökülüp araştırmacı tarafından bir çok kez detaylı bir şekilde okunmuştur. Devamında, verilerin anlamlı bölümleri (katmanlar) bir araya getirilip daha sonra cevaplar doğrultusunda alt-kodlanmak üzere kodlanmıştır. Bu katmanlar Çevre, Davranış, Yetkinlik, İnanç, Kimlik ve Misyon önemliydi çünkü öğretmenlerin nasıl performans sergilediklerine bakabileceğimiz farklı açılar olarak görülebilirdi. Sonrasında, mülakat soruları doğrultusunda öğretmen gözlem formu hazırlanıp kayda değer sayıda katılımcı kendi sınıflarında gözlemlenmiştir. Gözlemin amacı öğretmenlerin kendi söylemleriyle gerçek performanslarının ne kadar örtüştüğünü bulmaktır. Sonuç olarak, söylenenle yapılan arasındaki en büyük fark DAVRANIŞ katmanında ortaya çıkmıştır. Özellikle, katılımcıların öğrencilerin sınıf içerisindeki olumlu ve olumsuz tutumlarına karşı olan davranışları konusundaki ifadeleri farklılık göstermiştir. İkinci büyük farklılık YETKİNLİK katmanında gözlemlenmiştir. Burada, katılımcılar bir şeyi yapmada iyi olduklarına inanmışlar, halbuki, yeterince başarılı olamadıkları gözlemlenmiştir. Söylenenle yapılan arasındaki üçüncü büyük fark KİMLİK katmanında gerçekleşmiştir. Bir çok katılımcı belirli türde bir öğretmen olduğunu düşünürken gözlemler öyle olmadığını göstermiştir. ÇEVRE, İNANÇ ve MİSYON gözlemlenmesi çok kolay katmanlar olmamasına rağmen, araştırmacı hissettiği ölçüde, gözlemlenen davranış ve tutumlar yazılmıştır.