İlköğretim öğrencilerinin aile bağları ve ailede şiddet görme durumunun benlik saygısı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinem Özmen Doğan

Danışman: HÜSNE DEMİREL

Özet:

Bu araştırma; İzmir ilinin alt sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okulları ile üst sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 12-14 yaş arası ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin aile bağları ve aile içi şiddet görme durumlarının benlik saygılarına etkisini belirlenmek amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmaya; üst sosyo-ekonomik düzey semtteki bir okuldan 275, alt sosyo-ekonomik düzey semtteki bir okuldan 262 olmak üzere toplam 537 öğrenci katılmıştır. Verilerin elde edilebilmesi için öğrencilere; Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Aile Bağları Ölçeği, ailede şiddet görme durumunu belirleyici ve demografik bilgilerini kapsayan anket formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin benlik saygıları ve aile bağlarının yüksek, ailede şiddet görme durumlarının düşük olduğu bulunmuştur. Üst sosyo-ekonomik düzey arttıkça benlik saygısının arttırdığı (p<0.001) aile içi şiddet görme durumunun azaldığı (p<0.001) saptanmıştır. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre ailelerinden daha az şiddet görmektedirler (p<0.001). 6. sınıf ( yaş 12) öğrencilerin aile bağları 7. sınıf (yaş 13) ve 8. sınıf ( yaş 14)'a göre daha yüksektir (p<0.001). Ebeveynlerin öğrenim düzeyi arttıkça çocuklarının benlik saygısı da artmaktadır (p<0.01). Öğrencilerin ailede şiddet görmesi benlik saygısını düşürürken (p<0.001); aile bağlarının kuvvetlenmesi benlik saygısını arttırmaktadır.