Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik etik yaklaşımlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: GAMZE KARAKUŞ

Danışman: OSMAN ÇİMEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik etik yaklaşımlarını belirlemek ve demografik özellikleri açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesinde biyoloji, fen bilgisi, sınıf, Türkçe, sosyal bilimler, coğrafya, özel eğitim ve Arapça öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 208 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Çevre Sorunlarına Yönelik Etik Yaklaşımlar Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada parametrik testler için (bağımsız t-testi ve ANOVA) kullanılmıştır. Geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılan ölçek ekosentrik ve antroposentrik değerler olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçek geliştirme aşamasında açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin bütününe ilişkin cronbach alfa güvenilirlik kat sayısı 0.93; ekosentrik ve antroposentrik alt boyutlarına ait güvenirlik kat sayıları ise sırasıyla 0.92 ve 0.92 olarak bulunan 47 maddeli 5'li Likert tipi ölçek geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde ettiğimiz verilere göre öğretmen adaylarının ekosentrik bakış açısından aldıkları puanların betimsel olarak daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ekosentrik, antroposentrik ve toplam aldıkları puanların; çevre dersi alma, çevre ile ilgili kulüp üyeliği, kaygı durumu, belgesel izleme, anabilim dalları ve aile gelir durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturduğu bulunmuştur.