Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları ile ebeveynlerinin duygusal zeka düzeyleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: NUR AYLİN CANBOLAT

Danışman: SAİDE ÖZBEY

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 aylık çocukların sosyal beceri ve problem davranışları ile ebeveynlerinin duygusal zeka düzeyleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ebeveynlerin duygusal zeka düzeylerinin ve yaşam doyumlarının, çocukların sosyal beceri ve problem davranışlarını ne derece etkilediğini saptamak açısından önem taşımaktadır. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada, Genel Bilgi Formu, Sosyal Beceri Ölçeği, Problem Davranış Ölçeği, Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle merkez ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilkokulların anasınıflarına, bağımsız anaokullarına ve özel anaokullarına devam eden 48-72 aylık okul öncesi dönem çocukları ve bu çocukların anne-babaları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden basit rastgele örnekleme yoluyla seçilen 332 çocuk ve bu çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır. Çocukların Sosyal Beceri Ölçeğinden aldıkları puanlar, çocukların cinsiyeti, okul öncesi eğitim kurumunun türü, kardeş sayısı, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu gibi değişkenlere göre farklılık göstermekte, doğum sırası, annenin yaşı ve babanın yaşı gibi değişkenlere göre farklılık göstermemektedir. Çocukların Sosyal Beceri Ölçeğinin toplamından aldıkları puanlar ile ebeveynlerin Duygusal Zeka Ölçeğinden aldıkları toplam puanlar arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çocukların Sosyal Beceri Ölçeğinden aldıkları puanlar ile ebeveynlerinin Yaşam Doyumu Ölçeği'nden aldıkları puanlar arasından anlamlı ilişki saptanmamıştır. Çocukların problem davranışları, çocukların cinsiyeti, okul öncesi eğitim kurumun türü, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu gibi değişkenlere göre farklılık göstermekte, doğum sırası, kardeş sayısı, annenin yaşı, babanın yaşı gibi değişkenlere göre farklılık göstermemektedir. Çocukların Problem Davranış Ölçeğinin toplamından aldıkları puanlar ile ebeveynlerin Duygusal Zeka Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çocukların Problem Davranış' ölçeğinden aldıkları puanlar ile ebeveynlerinin Yaşam Doyumu ölçeğinden aldıkları puanlar arasında anlamlı ilişki saptanmamıştır. Ebeveynlerin yaşam doyumları ile duygusal zeka düzeyleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Anne ve babaların Duygusal Zeka Ölçeği'nin tüm alt boyutlarından ve ölçeğin toplamından aldıkları puanlar arasında annelerin lehine anlamlı farklılık bulunduğu saptanmıştır. Anne ve babaların Yaşam Doyumu Ölçeği'nden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır.