Özel görelilik kuramıyla ilgili kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik dört aşamalı bir testin geliştirilmesi ve uygulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: GÜLNUR ÖNSAL

Danışman: BİLAL GÜNEŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı özel görelilik kuramıyla ilgili kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik dört aşamalı bir testin geliştirilmesidir. Ankara'da kolay ulaşılabilir durum örneklemi yöntemi ile seçilen üç üniversitenin fizik öğretmenliği, fizik mühendisliği ve fizik bölümlerinde lisans eğitimi gören 73 öğrenciyle testin pilot çalışması yapılmıştır. Pilot çalışma sonucunda gerekli analizler yapılarak test maddelerinde düzenlemeler yapılmıştır. Nihai uygulama 211 fizik bölümü, fizik mühendisliği ve fizik öğretmenliği lisans öğrencileri ile yapılmıştır. Elde edilen verilerle testin geçerliliği için false positive (yanlış sebepli doğrular) değeri %10, false negative (doğru sebepli yanlışlar) değeri ise %1 bulunmuştur. Öğrencilerin testte doğru cevapları üzerinden hesaplanan Cronbach- güvenirkik katsayısı 0,59 dur. Öğrencilerin dört aşamaya göre verdikleri cevaplara göre kavram yanılgıları için hesaplanan Cronbach- güvenirlik katsayısı ise 0,71 bulunmuştur. Ayrıca testteki her bir madde için madde analizleri yapılmıştır. Katılımcıların %10'undan fazlası tarafından sahip olunan kavram yanılgıları belirlenmiştir.