D grubu'nun Cumhuriyet Dönemi çağdaş Türk resmine ve eğitimine katkısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: TUĞBA AVCIOĞLU

Danışman: EROL BATIRBEK

Özet:

Cumhuriyet'in ilanından sonra Avrupa'dan yurda dönen genç ressamlar bir araya gelip yıllardır süre gelen empresyonizmin dışına çıkarak, tabiatı, nesneleri ve figürleri geometrikleştirme isteğiyle kübizm ve konstrüktivizm anlayışına uygun resimler yapmıp sergiler açarak kısa sürede ülke genelinde tanınmaya başlamışlardır. Yurtdışından akademinin resim bölümüne başkan olarak getirilen Leopold Levy'in D Grubu ressamlarına duyduğu sempati, kısa süre sonra D Grubu'nun akademide görev almasına vesile olmuştur. Akademide hoca olmalarıyla çağdaş Türk resim sanatında ve eğitiminde bir takım yenilikler gerçekleştirmeye başlamışlardır. D Grubu'nun Çağdaş Türk resim sanatına ve eğitimine nasıl etki ettiği araştırmanın amacını oluşturmuştur. Bu amaç çerçevesinde, detaylı doküman incelemesi yapılmış, Cumhuriyet dönemi sanat hareketlerinin konu edildiği kitaplar, dergiler, notlar, köşe yazıları, makaleler irdelenip, betimsel ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın evrenini; D Grubu ressamlarıyla aynı dönemi paylaşmış ve birebir eğitim almış sanatçılar, örneklemini ise Adnan Turani ve Turan Erol oluşturmuştur. Adnan Turani ve Turan Erol'a araştırmanın konusu kapsamında 16 soru sorulmuş ve alınan cevaplar birbirleriyle karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Yapılan kaynak taramasının, Adnan Turani ve Turan Erol görüşmesiyle birbirlerini tamamlar nitelikte olduğu görülmüştür. Yazılı kaynaklardan ve görüşme yapılan ressamlardan elde edilen bulgular doğrultusunda, yapılan araştırmada varılan genel kanı, D Grubu'nun Cumhuriyet dönemi çağdaş Türk resmine ve eğitimine katkı sağladığı yönünde olmuştur.