Hipermedya Yöntemiyle Verilen Eğitimin Öğrencilerin Nazogastrik Sonda Yoluyla Beslenme Uygulamasını Öğrenmelerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nilay Turaç

Danışman: NURCAN ÇALIŞKAN

Özet:

Bu çalışma, hipermedya yöntemi ile verilen eğitimin öğrencilerin nazogastrik sonda yoluyla beslenme uygulamasını öğrenmelerine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü olarak yapılmıştır. Bu çalışmaya, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniverstesi Semra ve Vefa Küçük Sağlık Yüksekokulu na 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar dersine kayıtlı 60 öğrenci alınmıştır. Öğrenciler, akademik başarı düzeyleri ve cinsiyetlerine göre randomize edilerek 30 kontrol ve 30 deney olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere nazogastrik sonda yoluyla beslenme konusu sınıf içi öğretim ile anlatılırken deney grubundaki öğrencilere aynı konu hipermedya yöntemiyle anlatılmıştır. Hipermedya yöntemi; konu metni, video, animasyon, vaka, öz değerlendirme, yararlanılacak kaynaklar, bilgi testi ve motivasyon ölçeğinden oluşmaktadır. Hipermedyanın bulunduğu web sitesi, bir hafta boyunca deney grubu öğrencilerinin istedikleri zaman istedikleri yerden sisteme girebilmeleri için açık kalmıştır. Araştırmada veriler, Nazogastrik Sonda Yoluyla Beslenme Uygulaması Bilgi Testi , Nazogastrik Sonda Takma Beceri Kontrol Listesi , Nazogastrik Sonda ile Beslenme Uygulaması Beceri Kontrol Listesi , Öz Değerlendirme Formu ve Öğretim Materyali Motivasyon Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri ders anlatımından hemen sonra ve bir hafta sonra olmak üzere iki kez ölçülmüştür. Beceri, Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav ile ölçülmüştür. Araştırmanın uygulanabilmesi için etik kuruldan ve uygulamanın yapıldığı kurumdan yazılı izin alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerden aydınlatılmış onam alınmıştır. Veriler istatistiksel olarak Mann Whitney-U, Wilcoxon ve spearman s korelasyon testleriyle değerlendirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin nazogastrik sonda yoluyla beslenme bilgi testi ve beceri kontrol listelerinden aldıkları puan ortalamaları kontrol grubuna göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Deney grubundaki öğrencilerin becerilere ilişkin öz değerlendirme puan ortalamaları ve öğretim materyali motivasyon ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları kontrol grubu öğrencilerinden yüksek bulunmuş ve farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin hipermedyaya giriş sıklığı arttıkça bilgi testi ve beceri kontrol listelerinden aldıkları puan ortalamalarının da arttığı saptanmıştır. Sonuç olarak, hemşirelik eğitiminde hipermedya yönteminin nazogastrik sonda yoluyla beslenme konusunun öğretiminde olumlu etkisinin olduğu bulunmuştur. Bu nedenle hipermedya yönteminin sınıf içi öğretime destek olarak kullanılmasının yaygınlaştırılması önerilmektedir.