Teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin 2016 yılı öğretim programına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AHMET TULUKÇU

Danışman: YUSUF BUDAK

Özet:

Bu araştırma, 2016 Nisan ayında yenilenen ve 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren işe koşulacak olan "Ortaokul Teknoloji ve Tasarım Dersi (7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı"nı öğretmen görüşleriyle değerlendirmeyi hedeflemektedir. Bu çalışmada söz konusu dersi okutacak öğretmenlerin, programın (Kazanım, İçerik, Eğitim Durumları ve Ölçme-Değerlendirme) öğelerine ilişkin görüşleri doğrultusunda, yenilenen öğretim programındaki olumlu ve olumsuz yanların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelindeki bu araştırmanın katılımcı grubunu, sosyal medya aracılığı ile ulaşılan 470 teknoloji ve tasarım öğretmeni oluşturmuştur. Google Drive uygulaması üzerinden katılımcı görüşlerinin kabul edildiği "Teknoloji ve Tasarım Dersi 2016 Yılı Öğretim Programı Değerlendirme Anketi" araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Tez danışmanı ve alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda geliştirilen anketin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) .986 olarak hesaplanmıştır. Anket ile elde edilen veriler, frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanarak amaçlar doğrultusunda analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde ulaşılan sonuçlar şu şekildedir: Katılımcı öğretmenlerin programda yer alan kazanımları, öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirici olarak nitelendirdikleri bununla birlikte öğretmenlerin, kazanım ifadelerinin ulaşılabilirliği, öğrencilerin bireysel farlılıkları ile ihtiyaç ve yaşantılarına uygunluğu yönünden ise yetersiz buldukları, dolayısıyla bu hususlarda ilişkin tereddütlerinin olduğu, bu konuda net bir görüş geliştiremedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcı öğretmenlerin programın içerik öğesine ilişkin görüşlerinin genel itibariyle olumlu olduğu fakat içeriğin günümüz teknolojik gelişmelerine öncülük eden temel konu alanlarının tamamını kapsamadığı ve eksik kalan yanlarının olduğu, ayrıca program içeriğinin atölye (işlik) ortamında somutlaştırılabilirliği hususunda öğretmenlerin net bir görüş geliştiremedikleri, bu konuda tereddütlerinin olduğu tespit edilmiştir. Programın eğitim durumlarına ilişkin görüşler doğrultusunda, okullarımızdaki atölye (işlik) koşullarının, yenilenen öğretim programını yürütebilmek için yeterli donanıma sahip olmadığı ve dersi okutmak için öngörülen (haftalık 2 saat) sürenin yeterli görülmediği tespit edilmiştir. Programın ölçme değerlendirme boyutu için ise pratik olarak uygulanabilir, belirli ölçme araçlarını zorunlu koşmayan, esnek bir anlayışla hareket edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Programın geneline ilişkin belirtilen görüşler doğrultusunda, yenilenen 2016 yılı öğretim programında yer alan açıklamaların dersin yürütülebilmesi için yeterli görülmediği, öğretmen ve öğrencilere yönelik açıklamaların daha zengin olması gerektiği bu bağlamda öğretmen ve öğrencilere yönelik hazırlanacak yardımcı ders kitaplarının fayda sağlayacağı, dersi okutacak öğretmenlerin hizmet içi eğitim almaları gerektiği, bununla birlikte teknoloji ve tasarım dersine yön verecek, iş dünyası ile irtibatlı bağımsız kuruluşların dersin yürütülmesine fayda sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.