Lojistik Merkezlerde Demiryolu Yük Kapasite Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Zehra EFE

Danışman: KÜRŞAT YILDIZ

Özet:

Günümüzde lojistik faaliyetlerin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Türkiye de bu nedenle yirmi beş lojistik merkez kurmayı hedeflemiştir. Lojistik yer seçiminde ulaşım ağları ve yük potansiyeli dikkate alındığında Kars lojistik merkezinin 2017 yılında inşasına başlanmıştır. Kars Lojistik merkezinin ulaşım moduna bakıldığında Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu, yük potansiyelinde ise Çin ve Türk Cumhuriyetlerinden Avrupa’ya aktarılacak yükler dikkat çekmektedir. Lojistik merkezler misyonlarını yerine getirebilmeleri için yük kapasite değerlerini karşılayabilmeleri gerekmektedir. Büyük ticari akışın olduğu lojistik merkezler için kapasite önemli bir parametredir. Kapasitenin yetersizliği ya da fazlalığı hem maliyet hem de alan kullanımı açısından büyük sorunlar meydana getirebilmektedir. Bu çalışmada, Kars lojistik merkezinin yük kapasite değerlendirmesi yapılmış ve bu değerlendirmeye göre kapasite kullanımını maksimize eden üç aşamalı bir model önerilmiştir. Önerilen modelin ilk aşamasında, Üstel Düzeltme yöntemi ile Kars lojistik merkezinde geçmişte taşınan yük miktarına göre gelecek yıllara ait yük oranı tahmin edilmiştir. Buradaki oran kapasite analizinde belirleyicidir. İkinci aşamada, matematiksel model yardımıyla yük kapasitesi kullanım oranını maksimize eden alternatif yük taşıma senaryoları elde edilerek kapasite analizi yapılmıştır. Son aşamada ise bu alternatif senaryolardan en uygun olanına yıllık sefer sayısı, rampa maliyeti, giden yük miktarı ve konteyner bekletme kriterleri dikkate alınarak TOPSIS yöntemi ile karar verilmiştir. Önerilen modelin tüm lojistik merkezler için referans olması amaçlanmaktadır