TÜRKÇE (1-5. SINIFLAR) DERS PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeliha ELVAN

Danışman: HAYATİ AKYOL

Özet:

Eğitim kalkınmanın temelini oluşturmaktadır. Kalkınmanın sağlam ve sürdürülebilir bir yapıda gerçekleşmesi için; insan kaynaklarının gelişimine öncelik vermek, gelişen teknolojileri takip etmek, bireylerle sağlıklı iletişim kurmak ve iyi organize olabilmek gerekmektedir. İyi bir iletişim kurmak ise bireylerin dinleme, anlama, konuşma ve yazma becerilerinin gelişmesine bağlıdır. Bireyler bu becerileri Türkçe Dersi sayesinde kazanıp, hayata hazırlanmaktadırlar. 2004 yılında hazırlanan Türkçe Ders (1-5.sınıf) Programı; öğrencileri düşündüren, düşündürürken bilgilendiren, ön bilgileri ile karşılaştırmalar yapıp, sonuçlara ulaşmalarını sağlayan bir yapıya sahiptir. Öğretmenlerin programa bakış açılarını belirlemek ve öğrenciler üzerindeki etkilerini tespit etmek amacıyla (kazanım, temalar, öğrenme-öğretme süreci, ölçme ve değerlendirme vb.) bu araştırma yapılmıştır. Bu araştırmaya, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı Ankara ili Etimesgut, Yenimahalle ve Çankaya ilçelerinde bulunan 46 Devlet ve özel ilköğretim okullarında görev yapan 360 sınıf öğretmeni katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Türkçe Ders (1-5.sınıf) Programını öğretmenlerin önemli bir çoğunluğu benimsemektedir. Ancak, Programın ölçme ve değerlendirme bölümünü benimseme oranı % 50'nin altındadır. Devlet okullarında çalışan öğretmenlerin programı benimseme oranları, özel okullarda çalışan öğretmenlere göre daha düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda programın geliştirilmesi için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.