KARİKATÜR KULLANILARAK YAPILAN ÖĞRETİMİN İLKÖĞETİM 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİ DOĞAL SAYILAR ALT ÖĞRENME ALANINDAKİ AKADEMİK BAŞARILARINA VE MATEMATİK DERSİNE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Kübra GÜLER

Danışman: DEVRİM ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı karikatürlerle desteklenerek yapılan öğretimin geleneksel öğretime kıyasla ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi doğal sayılar alt öğrenme alanındaki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinden bir ilköğretim okulunun 6. sınıf öğrencileri, örneklemi ise aynı ilköğretim okulunun üç 6. sınıf şubesi oluşturmaktadır. Şubelerden biri deney, ikisi kontrol grubu olarak atanmıştır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan 17 soruluk çoktan seçmeli başarı testi ön test, son test ve kalıcılık testi olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Tutum ölçeği ise ön test ve son test olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Dersler 5E modeli temel alınarak hazırlanan ders planlarına göre, altı şapkalı düşünme tekniğine uygun tasarlanan karikatürize edilmiş senaryolar kullanılarak işlenmiştir. Öğrenciler gruplara ayrılmıştır ve her karikatürize edilmiş senaryonun sonunda grupların öğrendiklerini yazmaları için karar kısmına yer verilmiştir. Ayrıca her dersin sonunda öğrencilerden dersin işleniş tarzı ile ilgili düşüncelerini ve dersten öğrendiklerini bireysel olarak yazmaları istenmiştir. Uygulama sonrasında altı öğrenci ile dersin işlenişi, kullanılan karikatürize edilmiş senaryolar ve derste öğrendikleri ile ilgili yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.Nicel verilerin değerlendirilmesinde tablolama ve istatistiksel tekniklerden faydalanılmıştır. Öğrencilerin başarı testi ve tutum ölçeğinden aldıkları puanların değerlendirilmesi sonucunda, son test puanları ön test puanlarından, kalıcılık testi puanları ise son test puanlarından yüksek olmasına karşın deney ve kontrol gruplarının akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık oluşmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin ön tutum ve son tutum puanlarına bakıldığında ise puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Nitel veriler ise araştırmacı tarafından analiz edilmiş ve kodlamalar yapılmak suretiyle temalar oluşturulmuştur. Nitel verilerin analizinin sonucunda ise öğrencilerin karikatürize edilmiş senaryolar sayesinde motivasyonlarının arttığı, ders ile daha çok ilgilendikleri, dersten daha çok zevk aldıkları, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirdikleri, kendilerini daha iyi ifade edebilmeye başladıkları ve karşılaştıkları bir probleme pratik çözümler getirebildikleri belirlenmiştir.