SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ TEMEL MATEMATİK I-II DERSLERİNE İLİŞKİN KAVRAM YANILGILARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serap AKBABA DAĞ

Danışman: DEVRİM ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının meslek hayatına atılmadan önce gördükleri Temel Matematik I-II derslerinde öğrenmede zorluk çektikleri konuların belirlenmesi ve öğrenmede en az zorlandıkları konulardan seçilen bir konuda olası kavram yanılgılarını tespit etmeye çalışmaktır. Bu araştırma tarama türünde olup iki aşamada gerçekleşmiştir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi (convenience sampling) yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın ilk aşamasının katılımcılarını 2007-2008 akademik yılında A, B, C ve D gibi dört farklı üniversitenin 381 sınıf öğretmenliği 2. sınıf öğrencisi, araştırmanın ikinci kısmının katılımcılarını ise 2008-2009 akademik yılında A ve D üniversitesinin 53 sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulamada öğretmen adaylarının öğrenmede zorluk çektikleri konuları belirlemek için Temel Matematik dersi I-II konularını içeren Temel Matematik I-II Konuları Zorluk Belirleme Anketi uygulanmıştır. Buradan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların en az zorlandıkları konulardan hareketle 7 açık uçlu sorudan oluşan Kesirler Konusu Kavram Yanılgısı Belirleme Soruları, ve ayrıca bu ölçeğin öncesinde ve sonrasında kesirler konusu alt başlıklarını içeren Kesirler Konusu Zorluk Belirleme Anketi uygulanmıştır. Uygulanan sorular ve anketler uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizinde nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi yönteminin yanı sıra Excel ve SPSS paket programlarından faydalanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmeni adaylarının en kolay buldukları konular genel olarak sayılar, matematiğin tanımı ve diğer bilimlerle ilişkisi konularıdır. Diğer yandan sürekli ve kesikli fonksiyonlar, analitik geometri konularından çemberin ve doğrunun analitik incelenmesi, dağılım ölçüleri, trigonometri konuları zorluk indeksi en yüksek çıkan konular arasındadır. Öğretmen adaylarının kolay buldukları konulardan biri olan sayılar konusunun bir alt başlığı olan kesirler konusunda uygulanan sorulardan elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmeni adaylarının bir kesrin anlamı, kesirlerle işlemler ve bu işlemlerin modellerle gösterimi konularında kavramları algılamalarının zayıf ve yetersiz olduğu söylenebilir. Ayrıca Kesirler Konusu Zorluk Belirleme Anketi'nden elde edilen sonuçların en önemlisi öğretmen adaylarının kesirlerin öğretimi ve öğrenilmesi ile ilgili düşüncelerinin, kesirlerle ilgili açık uçlu sorularla karşılaşıp bu konu üzerine akıl yürüttükten sonra konunun oldukça zor olduğu yönünde değişmesidir.