Görseller eşliğinde özlü sözler kullanmanın Arapça öğretimine katkısının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Arap Dili Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE DEMİRKAZIK

Danışman: Celal Turgut Koç

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Arapça özlü söz metinlerini dilbilgisel ve dilsel açısından

incelemek ve özlü söz metinlerinin Arapça öğretiminde kullanılmasına yönelik çeşitli

etkinlik önerileri sunmaktır. Çalışma nitel bir araştırma olup, tarama modeli kullanılmıştır.

Araştırmanın evrenini içinde Arapça özlü söz barındıran kitap, dergi ve gazete gibi basılı

materyallerin yanı sıra internet siteleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise,

çoğunluğu “Mu‘cemu Revâi‘u’l-Hikme ve’l-Akvâlu’l-Hâlide” isimli eserle birlikte

“Hadâiku’l-Hikme” isimli eserden seçilen farklı temalara ait yüz elli tane özlü söz metni

oluşturmaktadır. Bu çalışmanın veri toplama aşamasında amaçlı örneklem yöntemiyle

seçilmiş özlü sözler kullanılmıştır. Amaçlı örneklem yoluyla seçilen bu metinler

incelenerek dilbilgisel ve dilsel özelliklerine ilişkin veriler elde edilmiştir. Çalışmada

öncelikle, eğitim ve öğretim teknolojilerine değinilerek yabancı dil öğretiminde görsel

araçların önemine dair bilgiler sunulmuştur. Takip eden bölümde özlü sözlerle ilgili

kavramlara değinilerek özlü sözler hakkında bilgi verilmiştir. Bir sonraki bölümde ise,

araştırmanın örneklemini oluşturan eserlerden alınan özlü söz metinleri dilbilgisel açıdan

incelenmiştir. Çalışmanın son bölümüne ise özlü söz metinlerinin Arapça öğretiminde,

dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerini kapsayacak şekilde kullanılmasına

yönelik yirmi tane etkinlik önerisi sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Arapça özlü sözler, Arapça öğretimi, dil öğretiminde görselliğin yeri,

yabancı dil etkinlikleri.