Arapça Öğretmenlerinin Mesleki Gelişiminde STARTALK San Diego State Üniversitesi Vakfı Örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP ARKAN

Danışman: Musa Yıldız

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Türkiye‘deki Arapça öğretmenlerinin yabancı dil öğretim becerilerinin geliştirilebilmesi için San Diego State Üniversitesi Vakfının başarılı bir uygulaması olan STARTALK modelinden yararlanarak bir mesleki gelişim programı önerisi geliştirmektir. Nitel araştırma modeli olarak gerçekleştirilen bu araştırmada, üç aşamalı bir süreç izlenmiştir. Birinci aşamada gözlem tekniği kullanılmış, Amerika Birleşik Devletleri San Diego State Üniversitesi Vakfı bünyesinde uygulanmakta olan ―STARTALK Teacher Training Programı‖ üzerine üniversite bünyesinde gözlemler yapılmıştır. Gözlemler ilgili kültür hakkında bilgi edinmek amacıyla, dört hafta boyunca yabancı dil eğitim merkezi, kütüphane, eğitim verilen sınıflar, akademisyenlerin çalışma ve ders verme ortamlarında yapılmıştır. Bu esnada herhangi bir ölçme, görüşme aracı veya forum vs. kullanılmamış, herhangi bir veriye delil toplamak amacı olmaksızın sadece ortamların ve kültürlerin ayrıntılı bir şekilde tanımlanmasına çalışılmıştır. İkinci aşamada, doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu aşamada STARTALK programının analizi için dokümanlar temin edilmiş, incelemeler ve gözlemler yapılmıştır. ―STARTALK Teacher Training Programına‖ ilişkin eğitim içerikleri, standartlar, değerlendirme araçları, eğitim yöntemleri, yabancı dil öğretmeni yetiştirme süreciyle ilgili ulusal ve uluslararası akademik çalışmalar, yabancı dil eğitimi standartları ve ilgili üst politika belgeleri incelenerek doküman analizine tabi tutulmuştur. Bu analizler, yapılan gözlemlerden elde edilen informel bilgiler ışığında yapılmıştır. Üçüncü aşamada yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Bu aşamada, Arapça öğretmenlerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarının tespit edilmesi amacıyla Ankara ili sınırları içerisinde görev yapan Arapça öğretmenlerinden seçilmiş 12 kişilik bir grupla ―odak grup görüşmesi‖ yapılmıştır. Araştırma problemi ―STARTALK Teacher Training Programında‖ uygulanan 7 alt boyuttan oluşturulmuştur. Gözlem, doküman incelme ve görüşme bu boyutlar üzerinden gerçekleştirilmiştir. Arapça öğretmenlerinin temel öğretim becerileri olarak belirtilen bu boyutlar; Güvenli öğrenim çevresi oluşturma; işbirliği; öğrenme deneyimi; materyaller; geribildirim; planlama ve profesyonelliktir. Arapça öğretmenleri ile yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre tüm bu boyutlarda öğretmenlerin bireysel ve mesleki gelişim programlarına ihtiyaç duydukları ortaya çıkmıştır. ―STARTALK Teacher Training Programı'nın analizi sonucu elde edilen Arapça öğretmeni mesleki gelişim programı etkinlik örnekleri, Arapça öğretmenlerinin bu boyutlarda güçlendirilebilmesi için bir hizmet içi eğitim program önerisi kapsamında sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Arapça, Arapça Öğretmeni, Mesleki Gelişim, Yabancı Dil, STARTALK Öğretmen Eğitimi Programı