3D modelleme programları ve figür imajlarının resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin desen dersi başarılarına ve motivasyon düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: SELMA TAŞKESEN

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu araştırmada 3D programları ve yüksek çözünürlüklü figür imajlarının Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencilerinin desen dersi başarılarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Erzincan Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında 2015-2016 öğretim yılında 1. sınıfta öğrenim gören öğrencilerden oluşmuştur. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden deneysel yöntemdir. Araştırmada, görsel sanatlar eğitimi alanında desen eğitimi, geleneksel olarak canlı modelden çizim ile 3D programları ve yüksek çözünürlüklü figür imajlarının kullanıldığı eğitim yöntemi olarak iki şekilde verilmiştir. Her iki yöntemin uygulaması araştırmacıdan bağımsız olarak üniversitede bu dersi yürüten bir öğretim üyesi tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın verileri öğrenci ürünlerinin araştırmacıdan bağımsız üç alan uzmanı tarafından değerlendirilmesinden oluşan Ürün Değerlendirme formu ve öğrencilerin derse ilişkin motivasyonlarını ölçmek için kullanılan Motivasyon Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 22. (Statistical Package for Social Sciences) programında .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmada verilerin normallik varsayımını sağlayıp sağlamadığını test etmek için Shapiro-Wilk normallik testi kullanılmıştır. Araştırmada ürün değerlendirme formları üzerinden alınan verilerin güvenirliğini ölçmek amacıyla, değerlendirmeciler arasındaki tutarlılığın analizi için Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu istatistik tekniği, Motivasyon Ölçeğinden alınan verilerin güvenirliği için ise, Cronbach alfa güvenirlik katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada öntest ve sontest puanları farkını ölçmek amacıyla Bağımsız Örneklemler t-testi (Independent-Samples t-test), deney ve kontrol grubunun grup içi öntest ve sontest puan farkını test etmek için ise, Bağımlı Örneklemler t- testinin (Paired Sample t-test) kullanılmıştır. Araştırmada ayrıca grupların öntest, sontest ve izleme testi puanları arasındaki farkı test etmek için Tekrarlanan Ölçümler Varyans Analizi (Repeated Measure ) kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, deney grubunun 3D modelleme eğitiminden sonra desen dersi başarı düzeyi anlamlı olarak artmıştır. Kontrol grubunun geleneksel canlı modelden desen eğitiminden sonra başarı düzeyinin öntest puanlarına göre anlamlı artış göstermediği görülmüştür. Deney grubunun 3D modelleme eğitiminden sonra başarı düzeyi kontrol grubunda verilen eğitimden sonraki başarı düzeyine göre anlamlı ölçüde artış gösterdiği görülmüştür. İzleme testi sonuçlarına göre ise, 3D modelleme programı ile verilen desen eğitiminin izleme ölçüm puan ortalamaları öntest ortalamalarına göre anlamlı olarak artış gösterdiği, deney grubu sontest puan ortalamaları ile anlamlı bir fark olmadığı bulgulanmıştır. Öte yandan canlı modelle verilen desen eğitiminin izleme ölçüm puanlarının öntest ve sontest puan ortalamalarına göre yüksek olduğu, ancak bu yüksekliğin anlamlı bir fark oluşturmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Kontrol ve Deney grubunun izleme testleri karşılaştırıldığında da deney grubunun izleme puan ortalamalarının kontrol grubunun puan ortalamalarından anlamlı şekilde farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca deney ve kontrol grubunun desen dersine ilişkin motivasyon düzeyleri karşılaştırılmış, deney ve kontrol grubunun motivasyon düzeyleri arasında anlamlı bir farka ulaşılamamıştır. Sadece motivasyon alt boyutlarından iç motivasyon düzeyinde deney grubunun lehine anlamlı olarak farka ulaşılmıştır. Her iki grubunda motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu araştırmanın bulguları arasındadır. Araştırmanın sonucunda 3D modelleme programlarının desen dersi eğitim sürecinde canlı modelden eğitime alternatif olarak kullanılabileceği, eğitim sürecindeki aktivitelerin çeşitlendirilmesi adına her iki yönteminde zaman zaman uygulanmasının yerinde olacağı bilgi ve düşüncesi oluşmuştur. 3D modelleme programları ve yüksek kaliteli figür imajları özellikle sürekli model bulma sorununun yaşandığı eğitim kurumlarında bir alternatif yöntem olarak kullanılabilir.