Sınıf öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özge Zeynep Ertek

Danışman: SELMA YEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Bununla birlikte sınıf öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeylerini, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, medya okuryazarlığının amacı, TV izleme sıklığı, TV programlarındaki tercihleri, izledikleri TV programlarındaki aradıkları temel özellik gibi değişkenlerin ne düzeyde açıkladığını da incelemektir. Sınıf öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesini amaçlayan bu araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 öğretim yılında Keçiören ilçesinde görev alan 427 kişilik öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada medya okuryazarlık düzeylerini ölçmek amacıyla Karataş tarafından geliştirilen Medya Okuryazarlık Düzey Belirleme Ölçeği (MODBÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t testi ve anova testi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin yaş ve mesleki kıdemlerine göre medya okuryazarlık düzeyleri farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun yüksek düzeyde medya okuryazarı olduğu yönünde görüş bildirdiği sonucuna ulaşılırken, programlarda verilen medya metnindeki mesajları tam anlamıyla almadıkları tespit edilmiştir.