İlköğretim düzeyindeki kitaplarda yer alan metinlerin değer öğretimi yaklaşımlarına göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: NAZAN ÖZTÜRK

Danışman: HÜSEYİN KÖKSAL

Özet:

Teknolojik değişimin hız kazandığı, ailede, sokakta şiddetin artarak devam ettiği günümüz toplumunda sağlıklı nesiller ve buna bağlı olarak sağlıklı bir toplum yetiştirilmek isteniyorsa değerler öğretiminin gerçekleştirilmesi gerekir. Bu çalışma kapsamında ilköğretim ders kitapları ve ticari kitaplarda yer alan metinler değer öğretimi yaklaşımlarına göre incelenmiştir. Bu araştırmada, ders kitaplarında var olan değeri belirlemek ve değer öğretimi açısından incelemek için nitel araştırma yöntemlerinden olan belgesel tarama yöntemine başvurulmuştur. Araştırmada 2015-2016 eğitim öğretim yılında okutulan 1. Sınıf Hayat Bilgisi, 2. Sınıf Hayat Bilgisi, 3. Sınıf Hayat Bilgisi kitabı ve 4. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarıyla aynı zamanda ilköğretim seviyesine uygun 60 hikâye ve masal incelemeye alınmıştır. Çalışma sonucunda ilköğretim düzeyindeki kitaplarda yer alan metinlerin değer öğretimi yaklaşımlarından hangisi ile ifade edildiğini belirlemek için araştırmacı tarafından betimsel analiz yöntemi kullanılarak bulgulara ulaşılmıştır. İlköğretim ders kitaplarında sorumluluk, saygı ve vatanseverlik değeri; hikâye ve masallarda ise dürüstlük ve yardımseverlik değerlerine daha fazla yer verilmiştir. İlköğretim düzeyindeki tüm kitaplarda değerlerin Değer Telkin Etme/Aşılama yaklaşımıyla işlendiği bulgularına ulaşılmıştır.