Sürdürülebilir ambalaj tasarımına sahip ürünlerin tüketici tarafından talep edilme eğilimi: Zeytinyağı ambalajı üzerinden değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MERVE ATMACA

Danışman: ALPER ÇALGÜNER

Özet:

Sürdürülebilirlik kavramı ile ilgili ilk detaylı metin Birleşmiş Milletler'in 1987 yılında yayınladığı Bruntland Raporun'nda yayınlanmıştır. Sürdürülebilirlik kavramının alt konularından biri olan ambalaj konusuna bakıldığında; sürdürülebilir toplum oluşturma isteği için üretici, tüketici ve ambalaj ile ilgili olan herkesin, bu düşünce için çalışması ve ambalaj sektöründeki her bireyin toplumsal çevreye etki eden bu konuyu önemsemesi tercih edilmektedir. Bu düşünce paralelinde ambalaj sektöründe yer alan üretici ve tasarımcıların sürdürülebilirlik kavramı için çalışması yeterli olmamakla birlikte, bu çerçevede tüketici bilincine de ihtiyaç vardır. Çünkü ambalajı satın alan tüketicidir ve tüketicinin toplumsal çevreye etki eden ambalaj ile ilgili bilgi sahibi olması ve tüketim şeklini sürdürülebilir ölçütlere göre yapması, sürdürülebilir çevre için önemlidir. Bu noktada, ambalajlı ürün satın alan tüketicinin zeytinyağı ambalajı odağında, karar alma sürecini etkileyen etmenleri ortaya çıkarmak ve bu etmenler paralelinde sürdürülebilir ürün satın alma eğilimi ile ilgili veri toplamak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma tüketicilerle birlikte mülakat tekniğinin kullanılması yolu ile gerçekleştirilmiştir. Bu seçim paralelinde öncelikle üç tüketici ile pilot görüşme yapılmıştır. Bu görüşmeler sonucunda, sorularda düzenlemeler yapılıp, oluşturulan yeni yarı yapılandırılmış form ile görüşmelere devam edilmiştir. Görüşmeler sonunda tüketici karar alma sürecini etkileyen etmenler dikkate alınarak, elde edilen bulgular sürdürülebilirlik', ambalaj tasarımı' ve sürdürülebilir ambalaj tasarımı' alanlarının içinde yer alan ölçütlere göre tartışılmıştır.