Öğretmenler için interaktif eğitim modeli ile finansal planlama ve yönetim uygulaması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: NESLİHAN ONUR

Danışman: MAHMUT HAMİL NAZİK

Özet:

Günümüz yaşamında, tüm bireylerin finansal durumları göz önünde bulundurulduğunda hızlı ve doğru karar almaları gerekmektedir. Bu nedenle bireyler, finansal amaçlarına ulaşmada finansal planlama ve yönetimi konusunda bilgi, tutum ve davranışlarını saptamak, ihtiyaç duyulan eğitimi sağlamak, ihtiyaca uygun programları gerçekleştirmek ve uygulama sonuçlarını kontrol etmek gerekmektedir. Bu araştırma ?Finansal Planlama ve Yönetime ilişkin interaktif eğitimin öğretmenlerin finansal bilgi ve tutumları üzerindeki etkisini? belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmaya, kura yöntemi ile seçilmiş Ankara?nın 13 merkez ilçesinde yer alan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından yine kura ile seçilmiş 13 okul belirlenmiştir. Bu okullarda 2012-2013 eğitim ve öğretim yılında görev yapan, araştırmaya katılmaya gönüllü olan 330 öğretmen dâhil edilmiştir. Araştırmada deneysel desenlerden tek grup ön test ve son test modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ?Finansal Bilgi Testi? ve ?Finansal Tutum Ölçeği? kullanılmıştır. Finansal Bilgi Testi 66 ve Finansal Tutum Ölçeği 24 maddeden oluşmaktadır. Uygulama başında ve sonunda olmak üzere aynı test ve ölçek kullanılmış ve ?Finansal Planlama ve Yönetim? bireysel öğretime dayalı modüler eğitim yaklaşımıyla uygulama gerçekleştirilmiştir. Uygulamanın bilgi ve tutuma ilişkin sonuçlarına olan etkisi saptanmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, yaş gruplarına, çocuk sayılarına, medeni durumlarına, evlilik sürelerine, eşlerinin çalışma durumlarına, görevdeki hizmet sürelerine ve aylık toplam gelirlerine göre deneysel işlemin ön ve son test puan farkları üzerindeki etkisi, tekrarlı ölçümler için Manova testi kullanılarak gözden geçirilmiştir. Araştırma sonucunda deneysel işlemin kadın ve erkek öğretmenlerin hem bilgi hem de tutum puanlarını artırdığı, öğretmenlerin veri toplama araçlarından aldıkları puanların ortalamalarının yaş gruplarına göre, medeni durumlarına göre ve evlilik sürelerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin hizmet sürelerine göre (mesleki gelişim evreleri) finansal bilgi ön testinde işe yeni başlayanların, diğer evrelerde bulunanlardan daha düşük puanlar aldıkları tespit edilmiştir. Finansal tutum ön ve son test puanlarında gruplar yaklaşık yakın puanlar aldığı; hem bilgi hem de tutum ön ? son test puan farklarının en çok işe yeni başlayanlar lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Finansal bilgi ve tutum puan ortalamaları arasındaki gözlenen farklılık eşleri çalışan ya da çalışmayan öğretmenlerin puanları arasında istatistiksel bakımdan önemli bir farklılık bulunmadığı, Çocuk sayısının bilgi ve tutum puanları üzerindeki temel etkisi istatistiksel bakımdan önemli bulunmamıştır. Finansal bilgi ön test puanları en düşük olan düşük gelirli ve Son testte ise bilgilerini en az artıran yüksek gelirli öğretmenler olduğu saptanmıştır. Finansal bilgi ve tutum puanları ön ve son test puan farkı gelire bağlı önemli bir farklılık göstermekte olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın bu sonuçlarına göre aile yaşamına uyum sağlamak için evlenecek olan kişilere, iş ve sosyal yaşama uyum sağlamak için yeni işe başlayanlara, iş yaşamından ayrılacak olan ve ayrılanlara yönelik eğitim programları hazırlanmalıdır. Bu tür eğitim programlarıyla, bireylerin yaşamlarındaki kritik dönemlerine ilişkin olumlu tutumlar geliştirmelerine, onların finansal, psiko-sosyal ve fiziksel yönden uyum sağlamalarıyla üreten ve mutlu bireyler olmalarına yardımcı olunabilir.