TÜRKİYE'DEKİ ANADOLU GÜZEL SANATLAR LİSELERİ MÜZİK BÖLÜMLERİ ÖGRENCİ ÖZEL YETENEK GİRİS SINAVLARININ MÜZİKSEL İSİTME-ALGILAMA BOYUTUNUN DEGERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ufuk YAGCI

Danışman: ÜLKÜ ÖZGÜR

Özet:

Arastırmada, Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri (AGSL MB) ögrenci özel yetenek giris sınavlarındaki müziksel isitme-algılama testi ile ilgili sorular incelenmistir. Arastırmanın evrenini, Türkiye'deki AGSL MB'ler ve AGSL MB ögrenci özel yetenek giris sınavlarıyla bölüme alınan ögrenciler olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bolu, Çankırı, Çorum, Diyarbakır, Erzincan, Erzurum, Isparta, İstanbul, İzmir ve S.Urfa'da bulunan AGSL MB'nin 20062007 ögretim yılı ögrenci özel yetenek giris sınavları ve bu sınavlarla bölüme alınan 1.sınıf ögrencileri olusturmaktadır. Bu arastırma betimsel bir arastırmadır. Verilerle ilgili olarak tek ses, aralık, akor, ritim kalıpları ve sınavın boyutları ile ilgili analizlerde frekans ve yüzde, ezgi soruları ile ilgili analizlerde genel dagılımlar (ortalama, ortanca, standart sapma), AGSL bazında puanlara iliskin öncesi-sonrası karsılastırmalarda ise bagımlı gruplarda t-testi (Paired Samples T-Test) kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, müziksel isitme-algılama testinde yer alan tek ses, aralık, akor, ritim ve ezgi sorularının sayı ve puanlamalarında okullar arasında farklılıkların oldugu saptanmıstır. Soruların, adayların almıs oldukları egitim durumları göz önüne alınarak hazırlanması önerilmektedir. Ayrıca bu çalısma adayların müziksel yeteneklerini daha iyi degerlendirmek için gelecekte daha fazla inceleme yapılması gerekliligini ortaya koymustur.