Okul öncesi dönemdeki preterm çocukların nörolojik durumlarının ve ilköğretime hazır oluşlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: RAMAZAN YILDIZ

Danışman: BÜLENT ELBASAN

Özet:

Preterm çocuklar, merkezi sinir sisteminin olgunlaşmamış olması, uzun süre yenidoğan yoğun bakım ünitesinde kalma ve duyusal deneyim eksikliği gibi nedenlerden dolayı nörolojik gelişim ve kognitif beceriler yönünden risk altındadırlar. Bu nedenle okul öncesi dönemdeki preterm çocuklarda nörolojik muayene ve okula hazır oluşu değerlendirmek önemlidir. Bu tez, okul öncesi dönemdeki preterm çocukların nörolojik durumlarını ve okula hazır oluşlarını değerlendirmek amacıyla planlandı. Çalışmaya 36 preterm ve 36 term çocuk olmak üzere toplam 72 çocuk dâhil edildi. Nörolojik durumu değerlendirmek için Touwen Muyanesi (Groningen değerlendirmesi), duyusal işlemlemeyi değerlendirmek için Dunn Duyu Profili ve okula hazır oluşu değerlendirmek için Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği kullanıldı. Elde edilen sonuçlara göre, preterm çocukların okula hazır oluş skorları, term çocuklara kıyasla daha düşük bulundu (p<0.05). Preterm çocukların %19,4 ünde kompleks Minör Nörolojik Disfonksiyon (MND), %27,8 inde basit MND görüldü. MND ve okula hazır oluş skorları arasında ilişki bulundu. (p<0,05). Ayrıca Duyusal İşlemleme Bozukluğu (DİB) nun preterm çocuklarda daha sık olduğu bulundu (p<0.05). Preterm çocuklarda duyusal işlemleme skorları ile okula hazır oluş skorları arasında ilişki bulundu (p<0,05). Bu sonuçlar, okul öncesi dönemdeki preterm çocukların term yaşıtlarına kıyasla okula hazır olma yönünden daha geri olduklarını, preterm çocuklarda MND ve DİB görülme sıklığının fazla olduğunu gösterdi. Sonuç olarak, Minör Nörolojik Disfonksiyon ve duyusal işlemleme yeteneğinin okula hazır oluşla ilişkili olduğu görüldü. Okul öncesi dönemdeki preterm çocukların MND ve DİB yönünden değerlendirilmesinin faydalı olabileceği düşünüldü. Bu değerlendirmeler çocukların akademik başarısı ve gerekli tedavi programları için yol gösterici olabilir.