Oyuncak müzesinde uygulanan eğitim etkinliklerinin çocukların problem çözme becerilerine sosyal becerilerine ve müzeye bakış açılarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA SULTAN BOZKURT

Danışman: Fatma Tezel Şahin

Özet:

Araştırma, Oyuncak Müzesi'nde uygulanan eğitim etkinliklerinin çocukların problem çözme becerilerine, sosyal becerilerine ve müzeye bakış açılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Hem nicel hem de nitel verilerin toplanarak analiz edildiği karma desen yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Malatya ili Yeşilyurt ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ilkokul bünyesindeki anasınıfında öğrenim gören ve 5-6 yaş aralığında yer alan 18'i deney, 19'u kontrol grubu olmak üzere 37 çocuk oluşturmaktadır. Deney grubunda yer alan çocuklara 2 hafta okulda 8 hafta oyuncak müzesinde olmak üzere 10 hafta boyunca haftada iki gün eğitim etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir uygulama yapılmamış, anasınıfında kendi programlarına devam etmişlerdir. Veri toplama aracı olarak "Genel Bilgi Formu" , "Sosyal Problem Çözme Becerileri Ölçeği" , "Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği Öğretmen Formu (OSBED)" ,"Çocuk Görüşme Formu" ,"Çocuk Resimleri" ve "Öğretmen Görüşme Formu" kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları her iki gruba da ön test son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca, uygulamanın kalıcılığını ölçmek amacıyla deney grubuna son testlerden 3 hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Nitel veri toplama araçları deney grubuna ve deney grubu öğretmenine uygulama öncesi ve sonrası uygulanmıştır. Araştırmanın nicel boyutuna ilişkin verilerin analizinde, normal dağılım gösteren verilerde parametrik testler, normal dağılım göstermeyen verilerde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, oyuncak müzesi eğitim etkinliklerinin uygulandığı deney grubunun sosyal problem çözme becerileri ve sosyal becerilerinin kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde artış gösterdiği ve deney grubunun son test puanlarının da ön test puanlarına göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, deney grubuna yapılan kalıcılık testi sonuçlarına göre eğitim etkinliklerinin etkisinin devam ettiği görülmüştür. Araştırmaya katılan deney grubu çocukların eğitim etkinlikleri öncesinde müzelerin tanımı, içeriği, kullanım amacı hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları uygulama sonrasında ise müzeleri sevilecek ve gitmek istenilecek mekanlar olarak gördükleri, müzeler hakkında olumlu tutum sergiledikleri ve bilgi düzeylerinin arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca, deney grubu öğretmeninin müze eğitim etkinliklerini faydalı bulduğu ve müzeler hakkındaki bilgi düzeyinin artış gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Genel olarak, deney grubu çocuklarına Oyuncak Müzesi'nde uygulanan eğitim etkinliklerinin çocukların problem çözme becerilerine, sosyal becerilerine ve müzeye bakış açılarına olumlu yönde etki ettiği ve etkisinin kalıcı olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesi, Müze Eğitimi, Oyuncak Müzesi, Problem Çözme Becerileri, Sosyal Beceriler