ORTA ÖGRETİM ÖGRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN ÇESİTLİ DEGİSKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih CAMADAN

Danışman: GALİP YÜKSEL

Özet:

Bu arastırmanın amacı, orta ögretim ögrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeylerinin çesitli degiskenler açısından incelenmesidir. Bu amaçla, arastırma 2007- 2008 Ögretim Yılında Ankara ili merkezinde dört farklı okulda orta ögretime devam 439 kız ile 152 erkek olmak üzere toplam 591 ögrenci ve 209 anne ile 199 baba olmak üzere toplam 408 veli ile gerçeklestirilmistir. Arastırmada, Özbay ve Mısırlı Tasdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçegi ve arastırmacı tarafından hazırlanan Kisisel Bilgi Formu kullanılmıstır. Verilerin analizinde, Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu, t-testi ve ANOVA testi kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, Mükemmeliyetçilik ölçeginin Davranıslardan Süphe, Ailesel Beklentiler, Ailesel Elestiri, Hatalara Asırı lgi alt ölçeklerinden ögrencilerle anne ve babaları arasında olumlu yönde iliski vardır. Kisisel Standartlar alt ölçeginde sadece anneler ile ögrenciler arasında olumlu yönde bir iliski olmakla birlikte, Düzen alt ölçeginde ise ögrenciler ile anne ve babaları arasında anlamlı bir iliski yoktur. Ögrencilerin, akademik basarı düzeylerine göre mükemmeliyetçilik ölçeginin tüm alt ölçeklerinde, psikolojik yardım alıp almamalarına göre ise sadece Düzen alt ölçeginde anlamlı bir farklılık vardır. Bununla birlikte, cinsiyetlerine göre sadece Davranıslardan Süphe alt ölçeginde; sosyoekonomik düzeylerine göre ise Düzen ve Kisisel Standartlar alt ölçeklerinde anlamlı farklılık vardır. Anne ve babalarının egitim düzeyine ve okudukları okul türüne göre Kisisel Standartlar alt ölçegi dısında diger tüm alt ölçeklerde anlamlı farklılık vardır. Devam ettikleri alana göre sadece Ailesel Elestiri ve Hatalara Asırı lgi alt ölçeklerinde annelerinin çalısıpçalısmamasına göre ise sadece Düzen alt ölçeginde anlamlı farklılık vardır. Ayrıca ögrencilerin sınıf düzeylerine göre ise alt ölçeklerin hiçbirinde anlamlı farklılık yoktur. Arastırmada ortaya çıkan sonuçlara dayalı olarak, arastırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.