Bilgi ve iletişim teknolojileri dersinin scamper (yönlendirilmiş beyin fırtınası) tekniğine göre işlenmesinin öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: ÖMER FARUK İSLİM

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırma, 2008 2009 eğitim öğretim yılı Yozgat İli Yerköy İlçesi Şehit Sedat Nezih Özok Lisesi 10. ve 11. Öğrencilerinden oluşan 40 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersinin Örnek Olay ile işlendiği sınıf; kontrol grubu, Örnek Olay ile birlikte SCAMPER Tekniğiyle işlendiği sınıf ise deney grubu olarak çalışmada yer almıştır. Eğitim esnasında her iki grup öğrencilerine de ardışık örnek olaylar verilerek olaylara çözüm önerileri üretmeleri istenmiştir. Kontrol grubunda yer alan öğrenciler çözüm önerilerini Örnek Olay ile üretirken; deney grubunda yer alan öğrenciler çözüm önerilerini Örnek Olay ile birlikte SCAMPER tekniğini kullanarak üretmişlerdir. Öğrencilerin üretmiş oldukları çözüm önerileri içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Yapılan puanlamaların sonuçları t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. t-testi sonuçlarına göre, Örnek Olay ile birlikte SCAMPER tekniğiyle eğitim gören öğrenciler ile Örnek Olay ile öğrenim gören öğrencilerin yaratıcı problem çözme puanları karşılaştırıldığında, Örnek Olay ile birlikte SCAMPER Tekniğiyle eğitim gören öğrenciler lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmektedir [t(38) = -4.20, p < .05]. ANOVA sonuçlarına göre, Örnek Olay ile birlikte SCAMPER tekniğiyle eğitim gören öğrenciler ile Örnek Olay ile öğrenim gören öğrencilerin akademik değerlendirme çalışmasından elde ettikleri sontest puanları karşılaştırıldığında, deney grubu lehine anlamlı bir fark çıktığı görülmüştür [F(1,38 = 8.91, p < .05)].