Arapça Konuşma Becerileri Derslerine Yönelik Yaratıcı Drama Odaklı Bir Öğretim Programı Önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Arap Dili Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERSİN ÇİLEK

Danışman: Musa Yıldız

Özet:

İnsanlar arasında iletişimi sağlayan en önemli ve en etkili araç dildir. Günümüzde yapılan yabancı dil öğretimi çalışmalarına göz atıldığında, sözlü iletişim becerilerinden konuşma ve dinleme becerilerinde daha etkili öğretim yöntem ve metotlarının ortaya konulması hususunda çalışılma yapıldığı görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Arapça öğretiminde konuşma becerilerinin kazandırılmasına yönelik yaratıcı drama odaklı bir program sunmaktır. Araştırma, Gazi Üniversitesi, Adıyaman Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi Arap Dili Eğitimi Anabilim Dalı Lisans Programında 2019-2020 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk adımında “Arapça Konuşma Becerileri Değerlendirme Ölçeği” hazırlanmıştır. Ölçek geçerlilik ve güvenirlik açısından değerlendirilerek Gazi Üniversitesi, Adıyaman Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi Arap Dili Eğitimi bölümlerinde öğrenim görmekte olan 442 Lisans öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin konuşma becerilerinde karşılaştıkları problemlerin çözümüne dair yaratıcı drama ve Arap dili alanlarındaki uzmanlardan görüş alınmıştır. Elde edilen veriler ışığında yaratıcı drama odaklı Arapça konuşma becerileri öğretim programı hazırlanmıştır. Tasarlanan öğretim programı ikinci kez uzman görüşüne sunularak elde edilen değerlendirmeler neticesinde programının son hali verilmiştir. Araştırma, çalışmanın girişi, alana dair kuramsal artalanı, kullanılan yöntem, elde edilen bulgular ve yorumları, yaratıcı drama odaklı Arapça konuşma becerileri öğretim programı ve çalışmadan elde edilen sonuçlar olmak üzere altı bölümden oluşmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Arapça Öğretimi, Yaratıcı Drama, Konuşma Becerisi, Program Geliştirme