Rolandik epileptik ile diğer fokal epileptik çocuklarda minör nörolojik disfonksiyonlar ve zihinsel becerilerin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: YAĞMUR ÇAM

Danışman: BÜLENT ELBASAN

Özet:

Rolandik epilepsi tanılı çocuklar, diğer fokal epilepsi (rolandik olmayan fokal epilepsi) tiplerine göre daha iyi bir prognoza sahip olmalarına rağmen; görsel motor beceri, entelektüel fonksiyonlar, davranış ve akademik becerilerde birtakım farklılıklar görülebilir. Özellikle minör nörolojik fonksiyonlar ve zihinsel gelişimleri açısından gösterdikleri farklılıklar belirsizdir. Bu nedenle bu çalışma, rolandik epilepsi ile diğer fokal epilepsi tanılı çocuklarda minör nörolojik disfonksiyon (MND) ve zihinsel becerilerin karşılaştırılması amacıyla planlandı. Çalışmaya 6-12 yaşları arasında 20 rolandik epileptik, 20 diğer fokal epileptik ve kontrol grubu olmak üzere 20 sağlıklı çocuk dahil edildi. MND değerlendirmesi için Modifiye Touwen Nörolojik Muayenesi ve zihinsel becerilerin değerlendirilmesi için Raven Standart Progresif Matrisler Testi (RSPM) uygulandı. Rolandik epileptik grubun %10 unda MND görülmezken, %80 inde basit MND ve %10 unda kompleks MND görüldü. Diğer fokal epileptik grubun %5 inde MND görülmezken, %85 inde basit MND ve %10 unda kompleks MND görüldü. MND türü açısından iki grup arasında fark olmadığı tespit edildi (p>0,05). RSPM nin alt kategori skorları ile RSPM toplam skorlarında, rolandik epileptik ile diğer fokal epileptik grup arasında fark bulunmadı (p>0,05); ancak her iki grup, kontrol grubu ile ayrı ayrı karşılaştırıldığında fark olduğu görüldü (p<0,05). Rolandik epilepsi ve diğer fokal epilepsi gruplarının nörolojik fonksiyon ve zihinsel beceriler açısından benzer semptomlar gösterdikleri, ancak sağlıklı gruba göre etkilenmiş oldukları sonucuna varıldı. Bu nedenle hem rolandik hem diğer fokal epilepsi tanılı çocuklarda nörolojik fonksiyonlar ve zihinsel becerileri destekleyici eğitsel ve rehabilitatif yaklaşımlara yer verilmesi önerilir.