Eğitim yazılımlarının kullanılabilirliklerinin değerlendirilmesi: DynEd eğitim yazılımı örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: ESRA ALTUNBİLEK

Danışman: SELÇUK ÖZDEMİR

Özet:

DynEd İngilizce Dil Eğitim Yazılımı'nın kullanılabilirliğinin değerlendirilmesini amaçlayan bu çalışma; yazılımın etkililiği, verimliliği ve kullanıcı memnuniyeti ölçülerek gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkeni, kullanıcıların DynEd İngilizce Dil Eğitim Yazılımı ile olan etkileşimidir. Bağımlı değişkenler ise kullanıcıların bu etkileşimleri sonucunda ölçülen yazılımın etkililiği, verimliliği ve kullanıcı memnuniyetidir. Kullanıcı profilini belirlemek için anket, yazılımın etkililiği ve verimliliğini ölçmek için gözlem, kullanıcı memnuniyetini ölçmek için ise görüşme ve sesli düşünme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma rastgele seçilen 15 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonrasında veriler SPSS 15.0 programı ile analiz edilmiştir. Uygulama sürecinde katılımcılara hiçbir yardımda bulunulmamıştır. Analiz sonucunda, katılımcıların görev tamamlama başarı ortalaması % 98'dir (etkililik). Bu sonuçtan hareketle, yazılımın etkili olduğu söylenebilir. Katılımcıların her bir görevi tamamlamaları için verilen süre 60 sn. ile sınırlandırılmıştır. Görevi tamamlayan fakat üst limiti aşan katılımcıların görev tamamlama süreleri veri analizinde 60 sn. olarak belirtilmiştir. Uygulama esnasında tamamlanamayan görevler hesaplamalara katılmamıştır. Katılımcıların ortalama görev tamamlama süreleri 13,66 sn. dir. Bu süre üst limit olan 60 sn. den daha kısa bir süredir. Tüm kullanıcıların gerçekleştirdikleri 240 işlem sırasındaki toplam hata sayısı 46'dır (% 19,17). Toplam hata sayısı, katılımcıların bu yazılımı ilk defa kullandıkları göz önünde bulundurulduğunda düşüktür. Katılımcıların yazılımı kullanmakla ilgili herhangi bir memnuniyetsizlik belirtmedikleri, yazılımdan memnun kaldıkları gözlenmiştir.