Hemşirelik öğrencilerinin perioperatif bakımda kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra DİŞBUDAK

Danışman: Hülya Bulut

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırma; hemşirelik öğrencilerinin perioperatif bakımda kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına yönelik bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Çalışmamın evrenini Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde eğitim gören 3. ve 4. sınıf 476 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘Öğrenci Hemşire Tanılama Formu’ ve ‘Perioperatif Bakımda Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları Bilgi Formu’ ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız t testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Perioperatif Dönemde Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları Bilgi Formu toplam puan ortalamaları 24,18±3,07 olarak bulunmuştur. Anket maddelerinin yarısından fazlasını (18 soru) doğru yanıtlayan öğrenciler, toplam öğrencilerin %99,8’ini, aritmetik ortalamanın üzerinde doğru yanıt veren öğrenciler ise toplam öğrencilerin %44,8’ini oluşturmaktadır. Başarılı sayılabilmek için konulan %70 ve üzeri doğru yanıtlama şartına uyan öğrenciler, tüm öğrencilerin %34,1’i olduğu saptanmıştır. Perioperatif Dönemde Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları Bilgi Formu toplam puanları üzerinde cinsiyetin, sınıfın ve genel akademik not ortalamasının anlamlı derecede etkisi olduğu saptanmıştır (p<0,05). En çok doğru yanıt verilen maddeler alt boyutlar için sırasıyla “Perioperatif dönemde hasta değerlendirilmesi”, “İntraoperatif hasta izlemi” ve “Postoperatif beslenme” konulu, en az doğru yanıt verilen maddeler ise “Cerrahi bölgede tüy temizliği”, “Anestezi Protokolü” ve “Postoperatif ağrı yönetimi ve kan şekeri yönetimi” konulu olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bilgiler doğrultusunda; hemşirelik öğrencilerinde Kanıta Dayalı Hemşirelik (KDH) uygulamalarına yönelik bilgilerin kalıcılığının artırılması için farklı öğretim yöntemlerine başvurularak müfredatın zenginleştirilmesi ve öğrenci düzeyinde KDH uygulamaları ile ilgili daha fazla çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Hemşirelik öğrencileri, Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, Perioperatif bakım