Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde akademik yazmaya yönelik bir içerik önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANAN YURDAKUL GÜDE

Danışman: KEMALETTİN DENİZ

Özet:

Akademik yazma, akademik bağlamdaki araştırmaların çeşitli türlerde raporlaştırılması sürecinde içerik, biçim, dil ve anlatım yönlerinden kendine has ilkeleri olan yazma alanıdır. Akademik bir bağlam üzerine yeterlik kazanabilmek, ana dilde öğrenim gören öğrenciler için olduğu kadar yabancı dil öğrenicileri için de gereklidir. Bu beceri, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler bakımından ele alındığında, onların yükseköğrenimleri boyunca ve sonrasında yürütecekleri akademik çalışmalar dolayısıyla büyük önem arz etmektedir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazmaya “Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi” bağlamında bakıldığında standart bir uyarlama ve uygulamanın yapılmadığı görülmektedir. Hâli hazırda var olan akademik yazma öğretim programları her bir kurumda değişiklik göstermekte olup ortak bir plan uygulanmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde “akademik yazma” dersi için bir içerik önerisi hazırlamaktır. Araştırmanın inceleme nesnesini Türkiye ve yurt dışındaki 112 akademik yazma ders içeriği meydana getirmiştir. Bu içeriklerin nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde incelenmesinden elde edilen ortak ve farklı yönler doğrultusunda 12 tema tespit edilmiş ve bu doğrultuda üniteler oluşturulmuştur. Bu çalışmanın Türkiye’de ve yurt dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapmakta olan TÖMER, Maarif Vakfı, Yunus Emre Enstitüsü, TİKA, Türkoloji Merkezi gibi eğitim kurumlarında, bu alanda çalışan öğretim elemanlarına, hazırlanacak akademik yazma ders içeriklerine ve materyal hazırlayanlara bir program taslağı sunması dolayısıyla katkı sağlanacağı düşünülmektedir.