Sağlıklı yaşam ve spor merkezlerine katılan bireylerin serbest zaman etkinliklerine yönelik tutumları ve karşılaştıkları problemler: Ankara ili örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MURAT UYGURTAŞ

Danışman: ÖZBAY GÜVEN

Özet:

Bu araştırmada, Ankara ilindeki sağlıklı yaşam ve spor merkezlerine katılan bireylerin serbest zaman etkinliklerine yönelik tutumlarının ve yaşadıkları problemlerin demografik özelliklerine göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Serbest Zaman Etkinliklerine Katılımda Tutum Ölçeği (SZEKTÖ)" ve "Serbest Zaman Etkinliklerine Katılımda Problem Anketi (SZEKPA)" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntem olarak; frekans, yüzde dağılımları, Ki Kare testi, iki bağımsız grup için t-Testi, ikiden fazla bağımsız grup olduğunda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Buna bağlı olarak gruplar arasındaki farkı bulmak amacıyla da Tukey LSD ve Dunnett C testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre serbest zaman etkinliklerine yönelik tutumun, erkeklerin kadınlara göre olumlu olduğu belirlenmiştir. Serbest zaman etkinliklerine katılımda yaşla birlikte bilişsel tutumun arttığı, duyuşsal tutumun ise azaldığı gözlemlenmiştir. Öğrenim durumlarına göre serbest zaman etkinliklerine katılımda tutumların, istatistiki açıdan anlamlı ve lisansüstü düzey lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Evli bireylerin bekâr bireylere göre daha olumlu tutum içinde oldukları da gözlemlenmiştir. Gelir düzeyleri arttıkça etkinliklere katılıma yönelik tutumun daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Kamu sektörü çalışanlarının diğer meslek gruplarına göre olumlu tutum içinde oldukları görülmüştür. Çalışma süreleri açısından daha tecrübeli çalışan bireylerde olumsuz tutum gözlemlenmiştir. Serbest zaman etkinliklerine katılımda cinsiyetler açısından maddeler bazında ekonomik, bireysel ve tesis problemleri alt başlıklarında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Serbest zaman etkinliklerine katılan 18-24 yaş arası katılımcıların serbest zaman etkinliklerine katılımlarında yaşadıkları ekonomik problemlerin 25-30 yaş gurubu arası katılımcılara oranla daha olumsuz olduğu görülmektedir. Öğrenim durumlarına göre ise lisans öğrenim düzeyindeki katılımcıların diğer öğrenim düşeyindeki katılımcılara göre daha fazla problemlerle karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır.