İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Perspektifi Çizimlerinde Kullanmalarına Görsel Sanat Eğitiminin Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖNÜL YAVUZ

Danışman: Alev Çakmakoğlu Kuru

Özet:

Araştırmamda Ortaokul 7. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde öğrencilere verilen temel perspektif eğitiminin(sunum, gösterip yaptırma, örnek etkinlik kağıtları incelemeleri) öğrencilerin çizimlerine etkisi incelenmiştir. Kulu Cumhuriyet Ortaokulunda öğrencilerin resim çalışmaları incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında rastgele seçilmiş 40 kişiden oluşan bir grup 7. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada: Sanat Eğitimi, Sanat Eğitimin Amacı, Sanat Eğitimi Yöntemleri, Görsel Sanatlar Eğitimi, Görsel Sanatlar Dersi, Perspektif Tarihçesi, Perspektif, Perspektif Çeşitleri ile bu konuların birbiri ile olan bağlantıları bölümler halinde incelenmiştir. İlköğretim müfredatında verilen kazanımlar ve 7. Sınıf öğrencilerinin özellikleri dikkate alınarak değerlendirme ölçütleri hazırlanmıştır. Değerlendirme ölçütü hazırlanırken üç uzmandan yardım alınmıştır. Çalışmaların değerlendirmesi uzmanlar tarafından yapılmıştır. Yapılan bu çalışma deneysel desen türlerinden, Tek Grup Ön Test-Son Test (Öne Grup Pres Test- Post Test Desing) modelinde tasarlanmıştır. Bu modelde eldeki tek grup üzerinde ne derece bir farklılık oluşturduğu incelenir. Araştırmada önce klasik anlatım yöntemi ile öğrencilere “Şehirde bir ………. sokağı çiziyorum.” konulu ön uygulama yaptırılmıştır. Daha sonra öğrencilere perspektif eğitimi(sunum, örnek etkinlik kağıtları incelemeleri) verilmiş ve sonra “Şehirde bir ………. sokağı çiziyorum.” konulu resmi tekrardan çizmeleri istenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin ön çalışma ve son çalışmaları uzmanlar tarafından değerlendirilmiştir. Değerlendirilen uygulamalar bir istatistik programı olan SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) kullanılarak analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgularla öğrencilerin perspektifi çizimlerinde kullanabilme faaliyetlerinde başarı gözlenmiştir. Bu araştırmada Görsel Sanatlar Dersinde perspektif temel eğitiminin(sunum, gösterip yaptırma, örnek etkinlik kağıtları incelemeleri), öğrencilerin perspektifi çizimlerinde daha iyi kullanabilmelerini sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Sanat Eğitimi, Görsel Sanat eğitimi, Perspektif