Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağaş Türk müziği eserlerin seselendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKALP PARASIZ

Danışman: Aytekin Albuz

Özet:

Bu araştırmada, keman öğretiminde kullanılmakta olan Çağdaş Türk Müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik oluşturulan örnek hazırlayıcı alıştırmaların, iş görüsellik ve etkilik yönünden incelenmesi ele alınmıştır.Araştırmanın ilk aşamasında, literatür taramasın yanı sıra, Türkiye'deki müzik eğitimi anabilim dallarında keman eğitimi veren öğretim elemanlarına, anket uygulanmış ve bu anket sonuçlarına göre; keman öğretiminde, çağdaş Türk müziği eserlerinden çok az faydalanıldığı, eser dağarcığının sayıca yeterli olmadığı, seslendirilmelerinde büyük oranda güçlükler yaşandığı saptanmış ve keman öğretiminde en çok kullanılan 9 çağdaş Türk müziği eseri tespit edilmiştir. Daha sonra bu eserlerin, formsal, makamsal ve keman teknikleri yönünden içerik analizleri yapılarak, eserlerin şarkı formunda yazıldıkları, makamsal dizilerin ve geçkilerin sıkça kullanıldığı, aksak ritm yapılarının yoğun olduğu ve keman teknikleri bakımından ise batı çalma tekniklerinin kullanıldığı saptanmıştır. Ayrıca, eserdeki güçlüklerin tespitine yönelik lisans I, II, III, IV. sınıf keman öğrencilerine görüşme yöntemi uygulanmış ve elde edilen sonuçlara göre; eserlerin çok az öğrenci tarafından seslendirildiği ve seslendirilmesinde bir takım güçlükler olduğu ortak görüşüne de ulaşılmıştır.Araştırmanın deneysel kısmında ise; keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik düzeylerini ölçmek amacıyla, ön test-son test kontrol guruplu model kullanılmıştır. Bu modele ilişkin; kontrol ve deney grubu ortalama farklılıkları için eşleştirilmiş, ?t? testi uygulanmış olup; elde edilen istatistiksel verilere göre, deney grubunun aritmetik ortalamalarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş ve bu sonuca göre oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların etkililiğinin yüksek olduğu kanaatine ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Keman Eğitimi, Çağdaş Türk Müziği