İşbirlikçi öğrenmeyi destekleyen üç-boyutlu çevrimiçi öğrenme ortamı geliştirilmesi ve kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: BAHATTİN SELİM PAMUKCU

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu çalışmanın amacı, işbirlikçi öğrenmeyi destekleyen üç-boyutlu çevrimiçi sanal öğrenme ortamları geliştirmek ve bu ortamların tasarlanması aşamasında kullanımı kolaylaştıran etkenleri ve kolay kullanımı engelleyen etkenleri belirleyerek olası engelleyici etkenleri ortadan kaldıracak çözümler bulmaktır.Araştırma yöntemi olarak biçimlendirici araştırma yöntemlerinden tasarım durumu modeli kullanılmıştır. Araştırma, Gazi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü ?Proje Geliştirme ve Yönetimi - 2? dersi alan ve 4.sınıfa devam eden 56 katılımcı ile yürütülmüştür. Araştırmanın uygulama aşaması 6 hafta boyunca devam etmiştir.Araştırmanın veri toplama işlemleri, içerisinde açık ve kapalı uçlu sorular yer alan kullanım anketi ve odak grup görüşmeleri ile gerçekleşmiştir. Verilerin analizleri aşamasında ise nicel veriler için betimsel istatistik kullanılarak gerçekleşirken, nitel veriler için içerik analizi gerçekleşmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre üç-boyutlu sanal öğrenme ortamlarının işbirliğine dayalı olarak kullanılmasının zaman ve mekan bağımsızlığı yaratacağı, kullanışlı öğrenme materyalleri olacağı, katılımcıların motivasyonunu arttıracağı, sosyal bulunuşluk algısını arttıracağı, yüz yüze ve çevrimiçi öğrenme ortamlarına alternatif bir öğrenme ortamı olarak kullanılabileceği gibi sonuçlarına ulaşılmıştır. Etkili ve verimli olarak geliştirilebilmesi için gerekli olan tasarım ilkeleri de öneriler bölümünde açıklamıştır.