Tedarik zinciri yönetiminde scor modelin dcor ve ccor model ile genişletilmesi ve mobilya sektöründe bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: YAĞMUR TORUL

Danışman: FATMA YEŞİM KALENDER ÖKSÜZ

Özet:

İşletmelerin ayakta kalabilmeleri için birbirlerine karşı rekabet edebilmeleri gerekmektedir. Küresel ekonomi büyümeye devam ettikçe, işletmeler bağımsız olarak rekabet etmeyi sürdüremezler ancak tedarik zinciri sistemlerine güvenmeleri gerekmektedir. Bunun sonucu olarak firmalar tedarik zinciri sistemlerini ve bununla ilgili model türlerini bilimsel olarak incelemek, tasarlamak, uygulamak ve sürekli olarak geliştirmek durumundadırlar. Bugüne kadar geliştirilen analitik ve sayısal modeller tedarik zincirini bir bütün olarak ele almakta yetersiz kalmıştır. 1996 yılında Tedarik Zinciri Konseyi tedarik zinciri yönetimi için endüstriler arası standart olarak Tedarik Zinciri İşletim Referans Modelini (SCOR) geliştirmiştir. SCOR modeli yönetim süreçlerinin standart bir tanımı, standart süreçler arası ilişkilerin bir çerçevesini, süreç performansı ölçümü için standart metrikleri, sınıfında en iyi performansı geliştirecek yönetimsel uygulamaları ve yazılım özellikleri ve işlevselliği için standart bir düzenlemeyi içermektedir. Literatürde SCOR model ile ilgili yapılan pek çok çalışma bulunmaktadır. Ancak bu çalışmalarda modelin uygulama adımlarından yalnızca biri üzerinde durulmuş ya da model metrikleri ile ilgili çeşitli uygulama çalışmaları yapılmıştır. Burada literatürden farklı olarak modelin birinci adımı uygulanıp tedarik zinciri performansı değerlendirildikten sonra ikinci adımı da uygulanarak performansın arttırılması için proje önerilerinde bulunulmuştur. Geliştirilen projelerin önceliklendirilmesinde ise TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Önerilen projelerden öncelikli olanların uygulanması sonucunda SCOR metriklerinde yaşanan iyileştirmeler hesaplanarak, firmanın hedeflerini ne oranda gerçekleştirdiği tespit edilmiştir. Birden fazla projenin uygulanması durumunda taşıma performansı ve tedarik zinciri yanıt süresi metriklerinde iyileşmeler gerçekleşmiştir. Bunun yanında ürün maliyeti ve brüt karın olumsuz etkilendiği görülmüştür. Tüm projelerin uygulanması durumunda ise hedeflenen metrik değerlerinin elde edilebileceği belirtilmiştir.