Çevrimiçi öğrenme ortamlarında farklı geribildirim stratejilerinin öğrencilerin sosyal bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: YUSUF ZİYA OLPAK

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı; araştırma topluluğu oluşturmada ve devamlılığını sağlamada işe koşulabilecek stratejiler dikkate alınarak tasarlanan çevrimiçi öğrenme ortamlarında farklı geribildirim stratejilerinin öğrencilerin sosyal, bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile akademik başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Bu bağlamda araştırma kapsamında açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde (16 hafta boyunca) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesizndeki üç farklı programdaki, Bilimsel Araştırma Yöntemleri dersine kayıtlı 14zer kişilik şubelerden oluşan toplam 42 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Ancak bu 42 öğrenciden uygulama kapsamında yapılan etkinliklere düzenli bir şekilde devam etmeyen bir öğrenci araştırma kapsamı dışında bırakılmış ve tüm analizler 41 öğrenciden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubundaki öğrenciler aralarında tek bir fark bulunan iki deney grubuna ayrılmışlardır. Gruplardan birinde öğrencilerin projelerine öğretim elemanı geribildirim vermiş iken; diğer gruptaki öğrenciler çevrimiçi öğrenme ortamına entegre edilen Proje Geribildirimi menüsü ile birbirlerinin projelerine geribildirim vermişlerdir. Başka bir deyişle araştırmanın bağımsız değişkeni olan farklı geribildirim stratejisinin iki boyutu bulunmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri ise; öğrencilerin sosyal, bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile akademik başarılarıdır. Öğrencilerin akademik başarı puanları; uygulama sürecindeki görevlerden aldıkları puanlar, sunu puanları, ders etkinliklerine katılım puanları ve proje puanları ile uygulama sonundaki sontest başarı puanları toplanarak oluşturulmuştur. Öğrencilerin her bir değerlendirme yöntemi ile ilgili almış oldukları puanlar ve sonuçta elde ettikleri akademik başarı puanları, uygulanan geribildirim stratejisine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ancak çalışma grubundaki tüm öğrencilerin akademik başarıları uygulama süreci sonunda anlamlı düzeyde artmıştır. Başka bir deyişle, uygulama kapsamındaki öğretme-öğrenme süreçlerinin, farklı geribildirim stratejisi uygulanan öğrencilerin akademik başarıları üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Farklı geribildirim stratejisi uygulanan öğrencilerin, bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile araştırma topluluğu ölçeğinin genelinden aldıkları puanların yüksek olduğu ve iyi derecede de sosyal bulunuşluk algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Ancak öğrencilerin sosyal, bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile araştırma topluluğu ölçeğinin genelinden aldıkları puanlar, uygulanan geribildirim stratejisine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Son olarak; her iki gruptaki öğrencilerin büyük çoğunluğu, kullandıkları çevrimiçi öğrenme ortamını iyi olarak nitelenmiş ve aldıkları eğitimden memnun kaldıklarını ifade etmişlerdir.