ORTAÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN ÖTELEME VE DÖNME DÖNÜŞÜMLERİNE YÖNELİK ÖZELLEŞTİRİLMİŞ ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilimdalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUMEYSA POLAT

Danışman: Hasan Hüseyin Uğurlu

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim matematik öğretmenlerinin öteleme ve dönme dönüşümlerine yönelik özelleştirilmiş alan bilgilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel bir durum çalışması olarak araştırmanın katılımcıları, 2018-2019 eğitim- öğretim yılında resmi ve özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan beş tane matematik öğretmenidir. Katılımcıları belirlemede amaçlı örneklem yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma boyunca veri toplama araçları olarak, öğretmenlerin yazılı dokümanları, gerçekçi sınıf senaryoları görüşmeleri ve gözlemler kullanılmıştır. Verilerin analiz edilme sürecinde, içerik analizinden yararlanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğretmenlerin öteleme ve dönme kavramlarına ait eksiklerinin olduğu, temsillerle ilişkilendirip, öğrencilere aktarabilme noktalarında çeşitli sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak, ortaöğretim matematik öğretmenlerine ve bu konularda çalışma yapmak isteyen araştırmacılara ve eğitimcilere yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Öteleme, Dönme, Gerçekçi Sınıf Senaryoları, Özelleştirilmiş Alan Bilgisi