Kaynaştırma Eğitiminde Takım Destekli Bireyselleştirme Tekniğinin Öğren-cilerin Ders Başarısı Derse Karşı Tutum ve Sosyal Kabul Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Osman Aktan

Danışman: YUSUF BUDAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı matematik dersi öğretiminde işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi takım destekli bireyselleştirme tekniği kullanımının normal ve kaynaştırma öğrencilerinin ders başarısı, derse karşı tutum, sosyal kabul ve bilgilerin kalıcılık düzeyi üzerindeki etki-lerini tespit etmektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kulla-nılmış olup; araştırmanın nicel bulguları nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Düzce il merkezinde yer alan üç ilkokulda, her okulda 4.sınıfta öğrenim gören öğrenciler arasından, her okulda birer deney ve kontrol grubu sınıfı olmak üzere, üç deney ve üç kontrol grubu şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmacı tarafından geliştirilen çoklu ölçütlere dayalı katılımcı seçim modeli doğrultusunda her grupta 3'er özel öğrenme güçlüğü olan kaynaştırma öğrencisi olmak üzere deney gruplarında 73, kontrol grubunda 73 olmak üzere toplam 146 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney gruplarında işbirlikli öğrenme yöntemlerinden takım destekli bireyselleştirme tekniği, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme yöntemi uygu-lanmıştır. Araştırmanın uygulama süreci deney gruplarında haftada beşer saat olmak üzere altı hafta sürmüştür. Araştırmanın nicel verilerini uygulama için geliştirilen başarı testi, matematik tutum sosyal kabul ölçeği, akran tercihi formu; araştırmanın nitel verilerini ise, öğrenci görüşme formu, öğretmen görüşme formu ve veli görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin analizinde Mann Whitney U Test, Wilcoxon İşaret Testi ve Friedman Testi kullanılmıştır. Araştırmada yapılan nicel analizlerde ayrıca Eta-kare (η2 ) ve Cohen d değerleri de hesaplanmıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi ta-kım destekli bireyselleştirme tekniğinin geleneksel öğrenme yöntemine göre normal geli-şim gösteren ve özel öğrenme güçlüğü olan kaynaştırma öğrencilerinin akademik başarıla-rını artırmada, öğrendikleri bilgilerin kalıcılığını sağlamada, matematik dersine yönelik olumlu tutum geliştirmede ve sosyal kabul düzeyleri üzerinde daha etkili olduğu belirlen-miştir. Araştırmada nicel verileri desteklemek için kullanılan nitel verilerin de nicel verileri desteklediği görülmüştür. Araştırmada nitel verilerden elde edilen sonuçlara göre, hem normal gelişim gösteren ve özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin takım destekli birey-selleştirme tekniği uygulamasını genel olarak olumlu ve eğlenceli buldukları, tekniğin matematik ders başarılarının artmasında, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmele-rinde, sosyal kabulün sağlanması ve değer kazandırma ile ilgili olumlu görüşler belirtmiş-lerdir. Öğretmenler takım destekli bireyselleştirme tekniği uygulamasını genel olarak ya-rarlı bulduklarına, tekniğin kaynaştırma öğrencileri için yararlı olduğuna, tekniğin matema-tik ders başarılarının artmasında, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde, sos-yal kabulün sağlanmasında ve değer kazandırmada etkili olduğuna yönelik görüş belirtmiş-lerdir. Velilerin de genel olarak takım destekli bireyselleştirme tekniği uygulamasına yö-nelik görüşlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak takım destekli bireyselleştirme tekniğinin matematik öğretiminde, kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda uygulanması, öğrenme güçlüğü dışında farklı özel gereksinimlere sahip kaynaş-tırma öğrencilerinin yer aldığı, farklı derslere yönelik olarak, takım destekli bireyselleş-tirme tekniğini ve diğer işbirliğine dayalı öğrenme tekniklerinin özel gereksinimli bireyle-rin akademik başarı, derse karşı tutum ve sosyal kabullerinin sağlanmasına yönelik araş-tırmalar yapılması önerilmiştir.