Öğretmenlerin sınıf yönetimi algılarının teknoloji destekli işlenen derslerde çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AHMET UÇAR

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul düzeyinde öğretmenlerin sınıf yönetimi algılarını teknoloji destekli işlenen derslerde çeşitli değişkenler açısından incelemek olarak belirlenmiştir. Çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmış olup çalışma Ankara ili Sincan ilçesinde 7 farklı ortaokuldaki 171 branş öğretmenine uygulanmıştır. Katılımcı öğretmenlerin %79'u kadın ve %21'i erkektir. Katılımcıların mesleki deneyime göre dağılımları incelendiğinde %37,4'ünün 11 yıl ve üstü deneyime sahip öğretmenler olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretim alanına göre 46 katılımcı öğretmenle en yoğunlukta olan branşların fen ve teknoloji bilimleri alanı (fen bilimleri, bilişim teknolojileri, teknoloji ve tasarım) olduğu görülmüştür. Veri toplama aracı olarak 7 bölümden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Bu bölümler sırasıyla; demografik özellikler, bilişim teknolojileri özgüveni, etkinlik yönetimi özgüveni, teknoloji entegrasyonu inancı, derste teknoloji kullanımının etkililiğine yönelik inanç, ders süresinin yönetimi inancı ve teknoloji destekli işlenen derslerde sınıf yönetimi algısı dır. Veri analizinde bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken olan teknoloji destekli işlenen derslerde sınıf yönetimi algısı üzerinde yordayıcı olup olmadığını belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Ayrıca cinsiyet, öğretim alanı ve mesleki deneyim değişkenlerinin bağımlı değişken üzerindeki etkisini belirlemek için bağımsız örneklem t-testi ve tek faktörlü ANOVA uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin teknoloji destekli işlenen derslerde sınıf yönetimi algıları üzerinde cinsiyet ve öğretim alanının etkisi olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki deneyim sürelerinin teknoloji destekli işlenen derslerdeki sınıf yönetimi algılarına etkisine bakıldığında 5 ile 7 yıl mesleki deneyime sahip öğretmenlerin teknoloji destekli sınıf yönetimi algılarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin etkinlik yönetimi özgüvenlerinin teknoloji destekli işledikleri derslerdeki sınıf yönetimi algıları üzerinde etkili olduğu, bilişim teknolojileri özgüveninin ise tek başına anlamlı bir yordayıcı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin teknoloji destekli işledikleri derslerdeki sınıf yönetimi algıları üzerinde teknoloji entegrasyonu inançlarının anlamlı bir yordayıcı olduğu, öte yandan derste teknoloji kullanımının etkililiğine yönelik inançları ve ders süresinin yönetimi inançlarının tek başına anlamlı bir yordayıcı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.