7. sınıf Görsel Sanatlar Dersinde uygulanan işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin aidiyet duygusuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: NURAN ÇALIK

Danışman: MELTEM KATIRANCI

Özet:

Bu araştırmada, 7. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde uygulanacak işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin aidiyet duygusuna etkisini saptamak amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda ilk olarak, alan uzmanlarının görüşleri alınmış ve tez danışmanı rehberliğinde ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin deneme aşaması 355 öğrenci üzerinde uygulanmış, geçerlik-güvenirlik ve faktör analizi ile scree test dağılımı çalışmaları yapılarak Görsel Sanatlar Dersine İlişkin Aidiyet Duygusu Ölçeği'nin son şekli oluşturulmuştur. 36 kişiden oluşan deney ve kontrol gruplarına, deneysel işlem öncesi ve sonrasında bu 30 maddeli 5'li likert tipi ölçek uygulanmıştır.Deneysel işlem sırasında, araştırmanın deney grubuna işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubuna ise uygulama öğretmeninin benimsediği klasik yöntem uygulanmıştır. Ön test son test verileri istatistiksel olarak Ancova Testi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgular ışığında, son test puanları açısından deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre bir değişiklik gösterdiği; fakat bu değişikliğin istatistiksel olarak anlamlı bulunmadığıyönündedir.Araştırmada, Görsel Sanatlar Dersi'nde ön test ile son test arasında deney ve kontrol grubu öğrencilerine Tipografi konulu bir çalışma yaptırılmıştır. Deney grubu öğrencilerine işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubu öğrencilerine ise uygulama öğretmeninin benimsediği klasik yöntem uygulanmıştır. Oluşturulan kriter maddeleri 3 uzman görüşü alınarak hazırlanmış ve aynı uzmanlar 26 kişiden oluşan deney ve kontrol gruplarının sanatsal uygulamasını değerlendirmişlerdir. Kriterlere dayalı sanatsal uygulama değerlendirme sonuçlarına göre, iç tutarlılık katsayısının yüksek olduğu belirlenmiş, buna bağlı olarak da maddeler arasında yüksek bir ilişki gözlenmiştir. Deney grubu ile kontrol grubu arasındaki farklılığı ölçmek için yapılan T-Testi sonuçlarına göre de deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre değerlendirme puanları daha yüksektir. Bu bulgular ışığında, son test puanları açısından deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı bir değişiklik gösterdiği belirlenmiştir.Araştırmada son olarak nitel araştırma yöntemi gereği 8 alt başlıktan oluşan öğrenci görüşme formu uygulanmıştır. 3 uzman görüşü alınarak hazırlanan Öğrenci Görüşme Formu'nda, öğrencilerin uygulama konusuyla ilgili görüşlerini almak ve deney-kontrol grupları arasındaki farklılıkları tespit etmek amaçlanmıştır. Öğrenci Görüşme Formu sonuçlarına göre, deney grubu öğrencilerinde kontrol grubu öğrencilerine göre bazı alt başlıklarda farklılıklar bulunmakla birlikte, bu farklılığın anlamlı derecede yüksek olmadığı ortaya çıkmıştır.