Doğrusal denklem sistemleri ve eşitsizlikler konularını 5e öğrenme döngüsü modeliyle işlemenin 8.sınıf öğrencilerinin matematik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AZER BURCU YARDIM

Danışman: DEVRİM ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmada, 5E öğrenme döngüsü kullanımının öğrencilerin doğrusal denklem sistemleri ve eşitsizlikler konularındaki kalıcılığın ve anlamlı öğrenmenin üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın evreni 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Şanlıurfa ili Siverek ilçesindeki bir devlet okuludur. Çalışmaya katılacak öğrenciler 8.sınıf şubeleri içerisinden bir sınıf deney grubu bir sınıf da kontrol grubu olarak belirlenmiş ve öntest puan ortalamalarının denkliğine göre rastgele seçilmiştir Deney grubunda 29 öğrenci, kontrol grubunda 28 öğrenci bulunmaktadır. Araştımada deneysel desenlerden öntest-sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma, dört hafta süresince deney grubuna 5E öğrenme döngüsü modelinin etkinlikleriyle, kontrol grubuna ise geleneksel yönteme göre mevcut programdaki etkinliklerle öğretim yapılmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmış nitel ve nicel veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Matematik Başarı Testi(MBT) nicel veriler ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları da nitel veriler elde etmek için kullanılmıştır. 20 soruluk çoktan seçmeli MBT, öntest, sontest ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi için Microsoft Office Excel ve SPSS programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney ve kontrol grubunun sontest puan ortalamaları arasında ortalama olarak deney grubu lehine bir artış görülse de istatistiksel açıdan bir anlamlılık bulunamamıştır. Kalıcılık testinden elde edilen verilerin analizleri incelendiğinde deney ve kontrol grubu arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Deney grubu öğrencileri ile yapılan görüşmelerin verileri analiz edildiğinde ise 5E öğrenme döngüsü modelinin etkinlikleriyle yapılan öğretimin konunun daha kalıcı öğrenilmesini sağladığı ortaya çıkmıştır. 5E öğrenme döngüsü modelinin önceki öğrenilenleri ortaya çıkardığı, var olan bilgilerle yeni bilgileri sentezleyici olduğu görüşlerini destekleyen sonuçlar elde edilmiştir. 5E öğrenme döngüsü modeliyle yapılan öğretimin öğrencilerin anlamlı öğrenmesine ve kalıcılığa olumlu etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.