YENİ SOSYAL BİLGİLER 4. VE 5. SINIF PROGRAMLARINDA VATANDAŞLIK EĞİTİMİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bahire Demet CİVEK

Danışman: REFİK TURAN

Özet:

Bu araştırmada, ilköğretim 4. ve 5. sınıflarda okutulan MEB Yayınları ile diğer özel yayınların (Sürat, A), 4. ve 5. sınıf öğrenci ve öğretmenlerinin yenilenen Sosyal Bilgiler müfredatı içerisinde yer alan Vatandaşlık Eğitimi ile ilgili kazanımları gerçekleştirebilme düzeylerini tespit etmek amaçlanmıştır. Betimle yöntemi ile yapılan bu araştırmada, öncelikli olarak ayrıntılı bir literatür taraması yapılmıştır ve ilgili ders kitapları incelenmiştir. Daha sonra Vatandaşlık Eğitimi kazanımlarıyla ilgili ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrenci ve öğretmenlerine anketler uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini, ilköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitapları ve Ankara ilinde 2006 2007 yılında eğitim öğretime açık bulunan ilköğretim okullarındaki 4. ve 5. sınıf öğrencileri ile Sosyal Bilgiler dersine giren öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemi ise, MEB, Sürat, A Yayınları, 2 ilköğretim okulu, 200 4.ve 5. sınıf öğrencisi ve 15 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, Sosyal Bilgiler 4. ve 5. sınıf ders kitaplarında (MEB,Sürat,A Yayınları) Vatandaşlık Eğitimi ile ilgili kazanımlara yeterli ölçüde yer vermektedir. İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencileri ilgili kazanımları büyük ölçüde elde etmektedir. Dersi okutan öğretmenlerin ise bu kazanımları ders esnasında dikkate aldıkları tespit edilmiştir.