Etkili matematik öğretmeni'ne ilişkin ortaöğretim öğrencileri ve ortaöğretim matematik öğretmenlerinin görüşleri (Ankara ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: MUSTAFA GÖK

Danışman: MELEK ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı Etkili matematik öğretmeni ne ilişkin ortaöğretim matematik öğretmenleri ve öğrencilerin görüşlerine dayalı bir betimleme yapmaktır. Bu araştırmada 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığızna bağlı devlet ortaöğretim okullarında görev yapan 73 matematik öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 670 öğrenciden veri toplanmıştır. Matematik öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu soruların yer aldığı bir anket formu kullanılmıştır. Anket kişisel bilgiler ve diğer bilgiler olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Orta öğretim öğrencileri içinse anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçları, matematik öğretmenleri ve öğrencilerinin etkili matematik öğretmeni ni benzer bir biçimde tanımladıklarını göstermiştir. Öğrencilerin etkili bir matematik öğretmeni ile ilgili verilen maddeler içerisinde en çok katılım gösterdikleri ifadeler önceki çalışmaları sıklıkla gözden geçirmesi, konu alanında derin bilgiye sahip olması ve kendinden emin ve rahat olması iken; matematik öğretmenlerinin en çok katılım gösterdiği ifadeler öğrencinin düzeyinde ve net açıklamalar yapması, kendinden emin ve rahat olması ve konu alanında derin bilgiye sahip olması olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan öğrenci görüşlerine göre en az katılım gösterilen ifadeler öğrencileri motive etmek için sıklıkla eleştiriyi kullanması, ders süresince düzenli olarak test uygulaması ve sınıf disiplini konusunda katı olması iken; matematik öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrencileri motive etmek için sıklıkla eleştiriyi kullanması, daima sınavları göz önünde bulundurarak öğretimini planlaması ve ders süresince düzenli olarak test uygulaması şeklinde gözlenmiştir. Araştırmada, matematik öğretmenlerinin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplara göre ortaöğretim matematik öğretmenlerinin etkili bir matematik öğretmeninde bulunması gereken özellikleri iletişim, alanına hakim olmak ve öğretim ilke ve yöntemleri bilgisi temaları çerçevesinde belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğretmen ve öğrencilerle bu temel kavramlar çerçevesinde daha kapsamlı ve geniş örneklemli yeni çalışmalar yapılmasının matematik eğitimine katkı sunacağı öngörülmektedir.