Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİNAN ÇALIŞICI
Danışman: Semra Benzer
Özet:
Bu çalışmanın amacı Fen, Teknoloji, Matematik, Mühendislik (FeTeMM) uygulamalarının
ve FeTeMM temelli öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin çevresel tutumları, bilimsel
yaratıcılıkları, problem çözme becerileri ve fen başarıları üzerine etkisini araştırmak ve
FeTeMM uygulamaları hakkında öğrencilerin görüşlerini almaktır. Çalışma Sivas İli
Merkez İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olarak çalışan özel bir kurumda deney
grubunda 22 öğrenci kontrol grubunda 22 öğrenci olmak üzere toplam 44 öğrenci
üzerinden yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından ön test-son test
kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır Çalışmada 8. sınıfların fen bilimleri dersi 6.
ünitesi olan Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesindeki konular deney grubundaki öğrencilere
FeTeMM kazanımlarına ve disiplinlerine uygun şekilde ve FeTeMM uygulamalarına
ağırlık verilerek işlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere ise mevcut Fen Bilimleri
öğretim programında yer alan kazanımlar doğrultusunda yapılandırmacı yaklaşım
uygulamalarına ağırlık verilecek şekilde dersler işlenmiştir. Araştırmanın verileri
“Çevresel Tutum Ölçeği”, “İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine
Yönelik Algı Ölçeği”, “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği”, “Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi”
ve “FeTeMM Uygulamalarıyla İlgili Öğrenci Görüş Anketi” kullanılarak toplanmıştır. Bu
testler ve ölçekler ilk olarak ön test şeklinde kurumdaki sınıflara uygulanmış ve aralarında
anlamlı farklılık olup olmadığı tespit edilmiştir. Ölçek ve testlerin analizinin neticesinde
vi
aralarınında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilen iki gruptan biri deney diğeri ise kontrol
grubu olmak üzere belirlenmiştir. Ünite içerisinde bulunan konuların deney grubu
öğrencilerine öğretiminde FeTeMM öğretiminin ana disiplinleri olan fen, teknoloji,
matematik ve mühendislik gibi disiplinlere uygun olarak hazırlanan deneyler, etkinlikler,
çalışma kâğıtları ve değerlendirme soruları uygulanmıştır. Kontrol gurubunda yer alan
öğrencileri ile yapılan öğretimde Fen Bilimleri öğretim programında yer alan
yapılandırılmış eğitim yaklaşımının desteklediği uygulamalara yer verilmiştir.
Uygulamalar ve dersler hazırlanan çalışma takvimindeki günler esas alınarak yapılmıştır.
Çalışmanın sonunda ise her iki gruba da “Çevresel Tutum Ölçeği”, “İlköğretim
Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği”, “Bilimsel Yaratıcılık
Ölçeği” ve “Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi” son test olarak uygulanmıştır. Verilerin
analizi ve istatistiksel işlemler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 24.00
paket programından yardım alınarak yapılmış ve değerlendirilmiştir. Verilerin analizi
yapılmadan önce normallik varsayımı Shapiro - Wilk ile test edilmiştir. Araştırma
sonucunda elde edilen bulgular ve ön test - son test verilerinin ilişkisiz örneklem t testi
sonuçları ışığında; deney grubunda bulunan öğrencilerin problem çözme becerileri,
çevresel tutum ve akademik başarı bakımından kontrol grubundaki öğrencilere göre daha
başarılı olduğu ortaya çıkmıştır. İki grup arasında bilimsel yaratıcılık açısından anlamlı bir
farklılık olmadığı da tespit edilmiştir. Analiz sonuçları dikkate alındığında FeTeMM
uygulamalarının 8.sınıf öğrencilerinin çevresel tutumları, problem çözme becerileri ve fen
başarıları üzerine olumlu yönde katkı sağladığı gözlenmiştir. Aynı zamanda öğrenci
görüşleri anketi sonuçlarına göre; FeTeMM uygulamaları öğrencilerin akademik başarısını
arttırmaya ve öğrencilerde fen dersine karşı olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olmuştur.
Uygulamanın öğrencilerin dikkatini en fazla çeken yönünün ise derste yapılan deney ve
etkinlikler olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar kelimeler: FeTeMM Eğitimi, STEM, Canılar ve Enerji İlişkileri