Günlük yaşam etkinliklerine dayanan ev odaklı eğitim programının altı yaş çocuklarının bilimsel kavram kazanımlarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: ÖZLEM YURT

Danışman: SERAP DEMİRİZ

Özet:

Bu araştırma; Günlük Yaşam Etkinliklerine Dayanan Ev Odaklı Eğitim Programı nın, altı yaş çocuklarının bilimsel kavram kazanımlarına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi, deney grubundaki 44 çocuk, kontrol grubundaki 45 çocuk olmak üzere toplam 89 çocuktan oluşmuştur. Deneysel nitelikte olan bu araştırmada, deney grubuna ön test- uygulama- son test deseni uygulanırken, kontrol grubuna ön test- son test uygulanmıştır. Deney grubuna sekiz haftalık Günlük Yaşam Etkinliklerine Dayanan Ev Odaklı Eğitim Programı uygulanmış ve uygulama sonunda son testler yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Bilimsel Kavram Kontrol Listesi kullanılmıştır. Veriler SPSS 12 paket programı yardımı ile değerlendirilmiştir. Bilimsel Kavram Kontrol Listesi nin geçerlik- güvenirlik testleri olarak Faktör Analizi ve Cronbach Alpha katsayıları hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, frekans ve yüzdesel dağılımların yanında iki ve üç gruplu karşılaştırmalar ile ön test- son test karşılaştırmaları yapılmıştır. İki gruplu ön test- son test karşılaştırmalarında; verilerin normal dağılması durumunda parametric testlerden t Testi ve Student t testi, verilerin normal dağılmaması durumunda non-parametric testlerden Mann-Whitney U (MWU) testi kullanılmıştır. Üç gruplu karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Günlük Yaşam Etkinliklerine Dayanan Ev Odaklı Eğitim Programı nın uygulandığı deney grubundaki çocukların Bilimsel Kavram Kontrol Listesinden elde edilen puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu saptanmıştır (p<0.05). Günlük Yaşam Etkinliklerine Dayanan Ev Odaklı Eğitim Programı nın çocukların bilimsel kavram kazanımlarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.