Programlama eğitiminde Tinkercad kullanımının öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisine ve algılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLHANIM DENİZ

Danışman: SELAMİ ERYILMAZ

Özet:

Bu çalışma, programlama eğitiminde Tinkercad kullanımının öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine ve algılarına yönelik etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında 5. 6. 7. ve 8. sınıf düzeyinde okuyan 583 ortaokul öğrencisi ile 11 Bilişim Teknolojileri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma nicel ve nitel araştırma desenlerini bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden zenginleştirilmiş desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nicel verileri toplamak için, Kişisel Bilgi Formu, Tinkercad Yazılımı Hakkında Öğrenci Algı Anketi (TYHÖA-A) ve Bilgi İşlemsel Düşünme Ölçeği (Ortaokul Düzeyi İçin) kullanılmıştır. Nitel verileri toplamak için Tinkercad Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşme Formu ile TYHÖA-A’dan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Normallik Analizi sonuçlarından yararlanılarak non-parametrik testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ayrıca Post Hoc analizlerinden Tamhane’s T2 ve LSD testleri ile korelasyon testlerinden Spearman korelasyon testine vii başvurulmuştur. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin teknoloji yetkinlikleri başlangıç seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin %70’den fazlası web destekli çevrimiçi kurs almamıştır. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre Tinkercad motivasyon, kullanışlılık ve kullanım kolaylığı algılarında anlamlı bir farklılık bulunmazken, sınıf düzeylerine göre motivasyon ve kullanışlılık algılarında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre bilgi işlemsel düşünme becerisi arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, 5.sınıf düzeyinin 7. sınıf düzeyine göre bilgi işlemsel düşünme becerisinde anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Tinkercad kullanım sıklığı ile Tinkercad algıları arasında pozitif yönlü düşük bir ilişki bulunurken, Tinkercad algıları ile bilgi işlemsel düşünme becerileri arasında pozitif yönlü orta düzey bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin Tinkercad eğitimini belli bir kazanım programı çerçevesinde eğitim ortamına entegre etmemiş olması nedeniyle, öğrenciler eğitim sürecinde eşit kazanımlar elde edememişlerdir. Ancak, öğretmenlerin 3D tasarım menüsü kullanımına ağırlık vermesi, öğrencileri tasarım yaparken serbest bırakması tasarıma ilgi duyan öğrencilerin bilgi işlemsel düşünmenin “yaratıcılık” alt boyutunda etkili olduğu ve proje çalışmaları kapsamında grup oluşturarak yapılan etkinliklerin bilgi işlemsel düşünmenin “işbirlilik” alt boyutunu etkilediği şeklinde yorumlanabilir. Tinkercad’in Devre ve Kodblokları menüleri kullanımına ağırlık verilmemesi öğrencilerin bilgi işlemsel düşünmenin “problem çözme” ve “algoritmik düşünme” alt boyutlarında düşük beceriye sahip olmasına neden olmuştur. Dolayısıyla, öğrencilerin yazılımın sağlamış olduğu özelliklerden yeterince faydalanamamış olması, öğrencilerin bilgi işlemsel düşüncenin alt boyutlarında farklı derecede beceri geliştirmesinde etkili olmuştur. Bu duruma, programın yeni olması, özelliklerinin BT öğretmenleri tarafından henüz anlaşılmamış olması ve bu nedenle programın sağlamış olduğu bütün imkanların kullanılmaması gerekçe olarak gösterilebilir. Bunun yanısıra, BT öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi hakkında yeterli bilgiye sahip olmamaları, Tinkercad’in öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerinin gelişmesinde etkili bir araç olarak kullanılmadığı gerçeğini de beraberinde getirmiştir. Bu nedenle, Tinkercad bilgi işlemsel düşüncenin bütün boyutlarının gelişmesinde etkili olabilecek bir yazılım olarak kullanılabilecekken, etkili ve verimli bir şekilde eğitim ortamına entegre edilmemesinden kaynaklı olarak, öğrencilerin orta düzey bilgi işlemsel düşünme becerisine sahip olmasında etkili olduğu şeklinde yorumlanabilir. Ayrıca öğrencilerin Tinkercad kullanım sıklığının içsel ve dışsal nedenlerden etkilendiği belirlenmiş olup bu nedenle ebeveynlere, öğretmenlere, yazılımcılara ve politika yapıcılara yönelik önerilere yer verilmiştir